نسل جدید تایر های بدون باد
با این حال که بیش از یک ونیم قرن از اختراع تایر های بادی توسط رابرت تامسون اسکاتلندی میگذرد
اما همچنان فکر حذف تایر های بادی در ذهن تولیدکنندگان این صنعت رخنه کرده است .
Non- Pneumatic tires یا همان لاستیک های NPT لاستیک هایی هستند که هیچ فشار هوایی درآنها وجود ندارد
از ویژگی های بارز این مدل تایر ها میتوان به سبک بودن و انعطاف پذیری بالای آنها اشاره کرد .
این مدل تایر ها ابتدا در سال 1970 توسط ناسا برای خودروی ماه نورد مورد استفاده قرار گرفتند .
بعد از آن در سال 2005 میلادی یک ترکیب هوشمندانه از تایر و چرخ به نام
Tweel توسط کمپانی میشلن معرفی شد این محصول مرکب از دو کلمه
Weel و Tire در زبان لاتین است .
این تایر کم باد نمی شود ، پنچر نمی شود و نمیترکد چون نه تیوب دارد و نه نیازی به باد شدن دارد پس دیگر لاستیک
زاپاس معنایی ندارد همچنین کاملا اقتصادی است.
زیرا با روی کار آمدن این مدل تایرها دیگر نیازی به خرید مداوم لاستیک نیست.علت اصلی آن هم طول عمر بالاتر این
لاستیک ها نسبت به لاستیک های معمولی است.
این مدل لاستیک ها میتوانند باعث کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت شوند.
زیرا مقاومت چرخشی لاستیک های بدون هوا بسیار کمتر از لاستیک های معمولیست و
مقاومت چرخشی ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت و آلودگی دارد.
هیچ کدام از بخش های تایرهای غیر پنیوماتیک دور ریختنی نیستند و تمام مواد استفاده شده در این لاستیک ها
قابل بازیافت هستند و به چرخه ی طبیعت برمیگردند.
T-well
پلیمری به نام Polyurethane با شبکه بندی خاصی درون این تایر طراحی شده
که استحکام خاص به این تایر داده و آن را حتی برای ماشین آلات سنگین راه سازی هم قابل استفاده کرده است .
یکی از اولین چیزهای که میتواند اعصاب یک راننده را در حال رانندگی به هم بریزد، از کار افتادن خودرو و بعد از آن،
پنچر شدن تایرهاست.در حالی که هر دوی این عاملها باعث میشوند که نتوانید ادامه مسیر را بروید، ولی در مورد
عامل دوم، باید گفت که نمیتوان جلوی رخدادن آن را گرفت . اما با تایر های بدون باد این رویا محقق شده است.
شرکت میشلن
در سال های اخیر یک نمونه آزمایشی تایر به نام اوپیتیسکه مخفف (Unique Puncture-Proof Tire System) ساخته
که طی سالهای آتی در یک همکاری مشترک با شرکت آمریکایی جنرال موتورز میخواهد آن را به محصولی
نهایی و قابل عرضه در بازار تبدیل کند.
هدف نهایی آماده کردن تایرهای بدون باد در سال ۲۰۲۴ است . همچنین کمپانی هانکوک
نیز آی فلکس را معرفی کرده است.
که آخرین مدل تایر غیر پنواتیک (NPT) تولید شده از این برند است و میتواند به خوبی در مرحله ی تولید انبوه قرار بگیرد .
کمپانی هانکوک همچنین در این زمینه اضافه می کند که با توجه به راحت تر بودن فرایند بازیافت
آی فلکس ساخت این تایر بدون باد از نظر مصرف انرژی بهینه است
و همین طور تکنسین های جدید ساخت تایر باعث شده تا این فرایند از 8 مرحله به 4 مرحله کاهش پیدا کند.
همچنین بریجستون نسل دوم تایر های بدون باد خود را در نمایشگاه توکیو موتور در سال 2013 به نمایش گزاشت .
حال اینکه کدامیک برای اولین بار به عنوان یک تایر به دنیای واقعی راه میابدچیزی است که باید منتظر ماند تا به جواب آن رسید .
در سال 2013 ، Bridgestone لاستیک بدون پنوماتیک مفهومی بدون هوای نسل دوم
خود را با ویژگی های بهبود یافته در تحمل بار ، طراحی محیطی و عملکرد رانندگی نشان داد.
با این وجود ، پیشرفت ها و پیشرفت هایی وجود دارد که باید قبل از در دسترس بودن تایرهای بدون هوا برای مصرف کنندگان انجام شود.
یافتن راهی برای جلوگیری از به دام انداختن بقایای داخل پره ها
و همچنین ایجاد بهترین روش برای توزیع وزن به طور مساوی و به طور مداوم برای انتقال بارها ، این دو مانع است.
به دلایلی از این قبیل ، بسیاری از تماشاگران فکر می کنند که لاستیک های بدون هوا هنوز یک دهه یا بیشتر فاصله ندارند.
علیرغم این ، تقاضا برای همراهی با پیشرفتهای مستمر در صنعت خودرو حاکی از آن است که لاستیکهای
بدون باد یک گام خوشایند برای مصرف کنندگان و همچنین صنعت خودرو است.
در حال حاضر ، بیشترلاستیک های بدون هوا در بازار از لاستیک جامد یا پلاستیک ساخته شده اند
چرخ دستی های گلف ، تریلرها وماشین های چمن زنی چند نمونه از این لاستیک ها است که در کاربردهای تجاری استفاده می شود.