نحوه صحیح گرم کردن موتور خودرو
یکی از موضوعاتی که همه ی ما به فکر آن افتاده ایم این است که قبل از به حرکت در اوردن خودرو چگونه
موتور خود را گرم کنین !برخی بر این معتقدند که بلافاصله بعد از استارت زدن باید شروع به حرکت کرد،
زیرا این کار باعث میشود که گرما بهتر انتقال یافته و اجزای مختلف خودرو سریعتر گرم شوند.
برای درک بهتر این مسئله خودمان را جای ماشین قرار دهیم! تصور کنید که ساعتها در هوای سرد بی حرکت ایستادهاید
و قرار است که یکباره شروع به دویدن و حرکت کنید!
انجام چنین کاری به شدت باعث مخاطره آمیز بودن سلامتی شما می شود و این شرایط برای خودرو نیز صدق می کند
و شاید سختتر ازآن باشدکه فکرش را بکنید.
برای روشن شدن این مطلب بیایید تا عملکرد ماشین را در دقایق اولیه استارت زدن آن در هوای سرد بررسی کنیم.
برای به حرکت درآوردن یک خودرو، صدها قطعات مختلف با سرعت متفاوتی در حرکتند.
مثلا زمانی که عقربه دور شمار عدد ۲۰۰۰ را نشان میدهد، پیستون و شاتونها ۲۰۰۰ بار در دقیقه بالا و پایین میروند!
در نتیجهی این حرکت های سریع، اصطکاک شدیدی ایجاد میشود که در اینجا روغن، وظیفهی
کاهش اصطکاک و حرارت را بر عهده دارد

روغن موتور با فرمولی که دارد، در هوای سرد هم به وظیفهاش عمل میکند؛ ولی در دمای زیر صفر، روغن سفتتر
خواهد شد و در نتیجه مدت کوتاهی طول میکشد که تمام قسمتها به درستی روغنکاری شوند
ماشینهای کاربراتوری برای روشن کردنشان در هوای سرد نیاز به یک متخصص دارند و باید اطلاع داشته باشیم
که چقدر گاز بدهیم که خفه نکند، ساسات را چقدر بکشیم و… ولی اتومبیلهای انژکتوری اهل حساب و کتاب هستند
و بهصورت خودکار همه چیز را تنظیم میکنند.
یک موتور انژکتوری سالم در دمای زیر صفر با یک استارت روشن میشود، ولی در این شرایط مغز الکترونیکی ماشین
برای خاموش نشدن موتور، دستور پاشش سوخت بیشتری را به انژکتورها خواهد داد ، همین سوخت زیاد، روغن
را از دیواره سیلندرها شستشو میدهد و در نتیجه اصطکاک بین پیستون و دیواره سیلندرها افزایش پیدا میکند.
این شرایط تا زمانی که دمای پیشرانه تا حدود ۴۰ درجه برسد همچنان ادامه دارد، ولی همانطور که بیان کردیم
روغن موتور در دمای زیر صفر غلظت بیشتری دارد و کمی زمان میبرد که روغن رسانی در قطعات را به درستی انجام گیرد.

حالا در این مقاله ما چندین نکته را عنوان می کنیم که برای روز های سرد زمستانی به کارتان می آید :
1-بسته به دمای هوا، اجازه دهید موتور بین ۱ تا ۲ دقیقه به صورت درجا کار کند
2-سپس به آرامی شروع به حرکت کنید و دور موتور را تا رسیدن پیشرانه به دمای مطلوب به آرامی بالا ببرید.
3- دو دقیقه ابتدایی شروع به حرکت، از دور موتور بالاتر از ۲۰۰۰ اجتناب کامل کنید.
4-این نکته را نیز فراموش نکنید که علاوه بر موتور، سایر قسمتهای مکانیکی خودرو هم نیاز به گرم شدن دارند.
این قطعات شامل مجموعه انتقال قدرت و حتی فنر و کمک فنرها میشود
5.در سردترین شرایط دمایی، بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رانندگی، خودروی شما به دمای ایدهآل میرسد.
6-بخاری را روشن کنید و از رانندگی در هوای سرد زمستانی لذت ببرید