چند نکته افزایش عمر گیربکس

 

دنده

 

برای اولین بار شرکت الدزمبیل درسال 1940 به استفاده از گیربکس برای اتومبیل اقدام کرد

در زمان های قدیم به دلیل کم بودن تعداد خودرو این آپشن یک امکان تجملاتی محسوب می شد

اما کم کم وقتی پیشرفت در دنیای تکنولوژی و خودروسازی بیشتر شد گیربکس اتوماتیک

طرفدار های زیادی پیدا کرد

امروزه خرید همچین خودرویی برای بیشتر مردم یک الویت است از مزایای این آپشن راحتی و

آسایش در هنگام رانندگی برای یک راننده است ولی می توان به این موضوع اشاره کرد که مراقبت

بیشتری و هزینه ی تعمیرات زیاد نسبت به گیربکس های دستی برای مردم دارد

تفاوت کلیدی جعبه دنده ی دستی و خودکار در این است که در جعبه دنده دستی برای دستیابی

به نسبت دنده های مختلف مجموعه س چرخ دنده های متفاوتی به محور خروجی پیشرانه

قفل می شوند. این در حالی است که جعبه دنده خودکار تمام نسبت های مختلف تنها با

مجموعه ای از چرخ دنده ها حاصل می شود این کار با استفاده از مجموعه چرخ دنده های

سیار امکان پذیر شده است.

هر چرخ دنده ی سیاره ای از 3جز اصلی تشکیل شده است:

1-چرخ دنده خورشیدی

2-چرخ دنده سیاره ای و صفحه ی حامل ان

3-چرخ دنده  های داخلی (رینگی)

در این مقاله به چند نکته اشاره می کنیم و به شما متذکر می شویم

که با انجام آن ها عمر گیربکس خود را کاهش می دهید:

1-خلاص کردن گیربکس در حین رانندگی

با انجام این کار علاوه بر این که کنترل ما بر روی خودرو کم می شود فشار زیادی به

شیر برق های گیربکس وارد می شود جعبه دنده از ساده ترین گیربکس اتوماتیک است که

8عدد  شیر برق دارد وهر چه خودرو های جدید تری وارد بازار می شوند اگر شیر برق های

گیربکس نیاز به تعویض پیدا کند این هزینه بالاتر می رود.

 

لانچ

 

2-خلاص کردن ماشین  برای لانچ

می توان برای توضیح لانچ کردن این گونه گفت که به حرکت خودرو از حالت سکون

به بیشترین دشتاوذد ممکن وهرزگردی لانچ می گویند. در خودرو های دنده ای وقتی می خواهیم

حرکت لانچ را انجام دهیم اول دور موتور را بالا می بریم و سپس کلاج را رها می کنیم مشابه این کار

در خودروهای اتوماتیک این است که دنده را در حالت ان گذاشته و دور موتور را بالا می بریم در بعضی

خودرو های اسپرت این حرکت با آپشنی به نام لانچ کردن کنترل وجود دارد که  بدون فشار به جعبه دنده

ایجاد می شود  ولی درکل این حرکت اسی جدی به گیربکس اتوماتیک وارد کرده

و هزینه های میلیونی برای صاحب خودرو دارد.

3-تعویض دنده در هنگام حرکت

در بعضی از مواقع مثل دور زدن در خیابان های کم عرض وقتی می خواهید به عقب

و جلو  بروید اول کامل توقف کنید واز حالت دی به حالت ار تغییر وضغیت می دهید

ولی اگر در هنگام حرکت تغییر دنده دهید این به گیربکس فشار وارد می کند.

4- خلاص کردن  برای توقف های کوتاه

وقتی می خواهیم توقف کمتر از 2 دقیقه داشته  باشیم مثلا در ترافیک یا پشت چراغ قرمز

لازم نیست گیربکس را خلاص کنیم زمانی که گیر بکس در حالت دی قرار گرفته و توقف میکنیم

گیربکس در دنده 1 باقی می ماند و لازم نیست گیربکس را خلاص کنیم و دوباره آن را روی حالت دی بگذاریم

کلاچ ها،سوپاپ ها و شیر های برقی نیز درگیر می شوند و اصطکاک بیشتری دارند.

 

دنده

 

5-توقف کامل با دنده پی

برای توقف یا پارک کردن اول باید توقف کامل کرده و سپس دنده را در حالت ان گذاشته

و ترمز دستی ا بکشید پاها را روی ترمز برداشته تاوزن خودرو روی چرخ های عقب بیوفتد و در آخر

حالت دنده را روی پی می گذاریم اگر این کار را نکنیم فشار وزن خودرو روی گیربکس می افتد

که برای جعبه دنده مضر است.

پاسخ دهید

پنج × یک =

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید.