لاستیک های نو را در محور جلو استفاده کنیم یا عقب ؟

بارها این سوال که ، لاستیک های نو را در محور جلو استفاده کنیم یا عقب برای خیلی از ما ها مطرح شده

ولی بد نیست در ادامه این مقاله مطالعه نمایید تا به جوابی درست برای این سوال مهم برسید.

اکثر مکانیک ها ، فروشندگان لاستیک و راننده های قدیمی حتی رانندگان حرفه ای اتوبوس و کامیون و حتی

شاید هم خود

ما براین باورهستیم که در صورتی که نیاز به تعویض لاستیک داشته باشیم ، اگر دو حلقه لاستیک نو خریداری کردیم

بهترین تصمیم  نصب تایر های نو بر روی رینگ های چرخ جلو خودرو  است و لاستیک های قدیمی تر را

بر روی رینگ های چرخ عقب استفاده خواهیم کرد.

این یک عقیده قدیمی و منسوخ شده ولی رایج است که اکثر رانندگان را گمراه کردهو این خطا ممکن است

به قیمت جان خود و سایر سرنشینان خودرو تمام شود.

در این  مقاله قصد داریم با توضیحی کوتاه تاکید کنیم که حتما از انجام این کار غلط خودداری کنید و جان خودتان رو به خطر نیندازید.در مورد این مساله بارها و بارها تست های مختلف در انواع شرایط آب و هوایی

مختلف انجام شده و در حال حاضر اکثرکارشناسان فعال در این زمینه همگی بر استفاده از تایر های نو در محور چرخ های جلو تاکید دارند.

 

اما علت تاکید بر قرارگیری لاستیک های نو بر در محور جلو چیست و چرا بر این عقیده پافشاری میکنند؟

با انجام تحقیق و بررسی از رانندگانی که در جاده ها سابقه ترکیدن لاستیک داشتند و خودروهایی که بدلیل

ترکیدن لاستیک منحرف و حادثه ساز شدند به این نکته دست پیدا کردند که اکثریت قریب به اتفاق انحرافات

در زمان ترکیدگی بدلیل ترکیدن لاستیک های محور عقب خودرو بوده و خودروهایی که تایرهای جلویی را در طول مسیرخودرو

از دست داده اند به هر ترتیب ممکن خودرو را مهار کرده و از بروز حادثه وحشتناک جلوگیری کرده اند

نتیجه این آمار ها بسیار جالب بوده

 و علت اصلی این بوده که خودرو یک جسم صلب با طولی بیشتر از عرض آن است و در هنگام ترکیدگی لاستیک عقب

، حالت سرخوردگی چرخهای عقب یا Understeer  پیش خواهد آمد. در این حالت خودرو نا خودآگاه و بدون اراده راننده

به سمتی که لاستیک از دست رفته کشیده خواهد شد و چون راننده هیچ دسترسی به چرخ عقب ندارد و به

سبب آن هم هیچ کنترلی را هم بر روی این وضعیت و مهار خودرو نخواهد داشت و هر چقدر هم که با ترمز ، فرمان و

گاز هم بازی کند فقط وضعیت رو بدتر خواهد کرد و نتیجه ای به غیر از انحراف خودرو از مسیر و ایجاد

حادثه ای دلخراش نخواهد داشت. حالا در صورتی که یکی از تایر های جلو ترکیده باشد باز هم خودرو به

سمت لاستیک ترکیده شروع به انحراف میکند ولی این بار شما فرمان را در دست خواهید داشت

و با حفظ آرامش و کمی فشار بیشتر در خلاف

جهت و کاهش سرعت براحتی می توانید در 99 درصد اوقات کنترل خودرو را در دست داشته باشید و

خودرویتان را با آرامی به کناره جاده هدایت کرده و از  هرگونه حادثه جلوگیری کنید.

 

دقت داشته باشید که این موضوع در اکثر کشورهای اروپایی به اندازه ای در میان رانندگان جا افتاده

که در صورت رخداد حادثه ای مبنی بر ترکیدن تایر اگر تايرهاي نو روي محور جلو نصب شده باشند فروشندگان

يا نصب كنندگان اين تايرها بطور واضحي مقصر حادثه به شمار خواهند رفت. واقعيت آنچنان آشكار است كه

دفاع در چنين دعاويي كاملا سهل خواهد بود.

 

برای درک دقیق این حالتها تستهای مختلفی انجام شده و به قطعیت رسیده. لذا این بار که یک جفت تایر نو خریدید
یادتان باشد اصرار کنید که روی چرخهای عقب نصب بشن و این نکته را به دیگران هم توصیه کنید
تا این عقیده منسوخ و غلط و خطرناک به مرور زمان از بین رفته و از رخداد اتفاقاتی با بهای گزاف جلوگیری کنیم.

2 دیدگاه

  • علی نوربخش 18ام آذر 1399 , 1:18 ب.ظ

    بسیار عالی
    ممنون از تیم خوبتان
    خدمات بسیار خوبی داشتید.

    پاسخ
    • basir basti 18ام آذر 1399 , 1:21 ب.ظ

      ممنون از خرید شما دوست عزیز
      خوشحالیم که از خدمات ما راضی بودید

      پاسخ

پاسخ دهید

چهارده + ده =

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید.