دراین مقاله می خواهیم درباره ی سیم گاز ، پدال کلاچ ، و پدال ترمز که سه قطعه مهم برای رانندگی است

را توضیحاتی بدهیم که قطعا برای شما مفید خواهد بود.

 

سیم گاز

درخودروهای قدیمی این قطعه از کابل و روکش درست شده بود و راننده بااستفاده از آن می توانست مقدار

فشار اعمالی روی اهرم پدال گاز را با توجه به میزان گازخوری و سرعت خودروی خود تنظیم نماید. این سیم یک

سر آن بر پدال گاز  داخل خودرو و سر دیگر آن به اهرم دریچه گاز متصل می شد.

ولی امروزه جایگزین این سیم یک عدد پتانسیومتر است که روی پدال گاز تعبیه شده اطلاعات میزان فشردگی

پدال گاز ECU به موتور به جهت تعیین مقدار پایش سوخت به وسیله سیم کشی های خودرو انجام می شود

خودروهای مدرن نیز مجهز به دریچه برقی هستند موتوری که درون آن تعبیه شده قادر است که دریچه گاز را

به گردش در آورده و مطابق باسیگنال های ارسالی از  ECU میزان ورودی به آن را تنظیم کند و میزان پایش سوخت

هم متناسب با میزان هوای ورودی ، کاهش و افزایش می یابد و در نهایت گشتاور خروجی موتور ماشین

تنظیم می شود.

از جمله معایب این سیم می توان به نفوذ گرد و خاک به قسمت زیرین روکش و در نهایت سخت و سفت شدن

سیم مرکزی اشاره نمود و دومین عیب ان این است که بر اثر اصطحکاک و این روغن کاری انجام نشده موجب

ریش ریش شدن سیم می شود که موجب گیر کردن ناگهانی سیم گاز و افزایش شدید دور موتور می شود .

اگر راننده ماشین را خاموش نکند و توقف نکند موجب تصادف ناگهانی می شود.

 

گاز
گاز خودرو

پدال کلاچ

این مکانیزم پدال کلاچ در خودروهای قدیمی دنده ای شبیه بهم است و تنها تفاوتی که دارد این است که

در بعضی از خودرو ها از کابل استفاده می شود به منظور انتقال نیروی پای راننده به دیسک و صفحه ی کلاچ

است و حتی در خودروهای پیشرفته تر از پمپ هیدرولیک و لوله هایی که با آن ها در ارتباط هستند مورد

استفاده قرار می گیرد که بسیار این سیستم هیدرولیکی نرم است و باعث لذت بردن از رانندگی و راحتی

راننده می شود .اگر ماشین به سیستم کابلی برای کلاچ استفاده شود این عیب را دارد که پدال ان شاید

برای اینکه عملکردی سخت دارد

در بعضی از مواقع جا نرود ودر زمان تعویض دنده به تعویق بیوفتد. در اینجا باید به این نکته را نیز ذکر کرد

خودرو هایی که معلولین از آن استفاده می کنند دارای سیستم کلاچ برقی است و این مشکل برای آن ها

ایجاد نمی شود.لازم به ذکر است که عملیات قطع و وصل قدرت موتور خودرو به گیربکس توسط

مبدل گشتاور ( کانورتر) انجام می شود.

یکی از نشانه هایی که می توانید در نظر بگیرید برای امکان آسیب دیدگی سیستم کلاچ و صفحات مربوط به آن

بوی سوختگی است که از صفحات بلند می شود.

 

بوستر
بوستر خودرو

 

پدال ترمز

سیستم بوستر زمانی توسط مهندسان صنعت خودرو اعمال شد که رانندگان گله مند از فشار زیادی که موقع رانندگی

باید روی پمپ ترمز و لوله های ان میاوردند ، بود که این کار بسیار نیروی مازاد احتیاج دات این سیستم بوستر به کمک

رانندگان آمد تا این فشار مازاد را از ان ها بگیرد و رانندگی راحتی را در اختیار انها بگذارد.

این سیستم دارای دو یا چند محفظه می باشد که داخل ان توسط دیافراگم های انعطاف پذیر به دو قسمت

اختصاصی نیز تقسیم می شوند. این محفظه ها بیشتر از جنس فولادی و دیافراگم آن ها از نوعی لاستیک است.

ترمز ها سیستم هایی هستند که براساس قواعد دینامیکی و اصطحکاکی فعالیت می کنند. نکته ای که جا دارد

اینجا ذکر شود این است که امروزه با تقویت و پیشرفت سیستم ترمز این امکان علاوه بر کاهش سرعت و

متوقف کردن خودرو نیز هست که باعث هندلینگ خودرو نیز می شود و از لغزندگی و تصادف در جاده ها جلوگیری می کند.

 

پاسخ دهید

چهار × 3 =

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید.