باتوجه به هزینه بر بودن خرید لاستیک، بهتر است لاستیک ها را به گونه ای نگهداری کنیم که علاوه بر افزایش عمر مفید آنها، باعث فاجعه های مالی و جانی نشود. بالانس تایر خودرو یکی از بهترین راه های جلوگیری از فرسودگی تایر و البته افزایش عمر مفید لاستیک، افزایش ضریب ایمنی چرخ های خودرو و کاهش مصرف سوخت است. به صورت کلی به مجموعه تراز شدن چرخ های ماشین و تعادل لاستیک ها، بالانس گفته می شود. البته باید توجه داشته باشیم مراقبت از چرخ های خودرو برای افزایش طول عمر آن است و پس از مدتی نیاز است که لاستیک ها را تعویض کنیم. اگر برای خرید لاستیک مناسب نیاز به راهنمایی جامع دارید، مطالعه مقاله تخصصی راهنمای خرید لاستیک را به شما پیشنهاد می کنیم

تراز کردن لاستیک با بالانس تایرها دو مفهوم مجزا هستند که البته اکثرا این دو مفهوم را با هم دیگر اشتباه می گیرند .تراز كردن چرخ های خودرو، مستلزم تنظیم زاویه های آن به گونه ای است كه لاستیک ها موازی یکدیگر و عمود بر زمین باشند.

لاستیک ها در نگاه اول کاملاً گرد و متقارن به نظر می رسند ، اما در واقع از نظر شکل و توزیع وزن و فشار هوا، دارای یک نواقصی هستند. در بسیاری از موارد ، آج می تواند به اندازه یک هشتم اینچ ضخیم تر از طرف دیگر باشد. با فرسودگی آج لاستیک ، این عدم تعادل توزیع جرم می تواند حتی بارز تر شود. لاستیک ها در ابتدا وقتی روی خودرو شما سوار می شوند ، بالانس می شوند ، اما تعادل مجدد دوره ای ضروری است.

تراز لاستیک 

زمانی که چرخ های اتومبیل شما از حالت تراز خارج می شود، چرخ ها در واقع بر خلاف یکدیگر کار می کنند. این باعث افزایش سایش در سیستم تعلیق ، محور یا پایه های چرخ می شود. همچنین باعث کاهش مسافت پیموده شده سوخت می شود و به صورت مستقیم با مصرف بی رویه سوخت ارتباط مستیقم دارد. زیرا در اثر اصطکاک و جمع شدن گرما ، انرژی بیشتری هدر می رود.

از جمله نشانه هایی که میتوانیم متوجه عدم تراز بودن لاستیک های خودرو شویم، می توان به  لرزش چرخ ، کشیده شدن به راست یا چپ، افزایش میزان مصرف سوخت، ساییدگی ناهموار لاستیک و کج شدن فرمان است. منظور از مورد دوم، اشکال در فرمان پذیری است که حتی وقتی ماشین مستقیم در بزرگراه حرکت می کند، کمی به سمت عقب چرخانده شده و از خط راست حرکتی خارج می شود.

بالانس تایر

لاستیک های جدید دارای اتصالات فلزی کوچکی هستند که معمولاً سه عدد از آنها به تایر بسته می شوند. این اتصال توسط نصب کننده تایر در مکان های استراتژیک قرار می گیرد تا تعادل موجود در توزیع جرم تایر را حفظ کند. برای بررسی لرزش تایر، لاستیک بر روی دستگاه چرخان نصب می شود. صفحات کوچک در امتداد محیط لبه تایر حرکت می کنند تا چرخش ثابت شود. با فرسوده شدن لاستیک ها و ناهموار بودن آج ، ممکن است وسیله نقلیه شروع به لرزش کند ، به خصوص در سرعت های بیش از 50 مایل در ساعت این لرزش به صورت محسوس قابل تشخیبص است. این رایج ترین نشانه عدم تعادل تایر می باشد.

متعادل سازی لاستیک ها هزینه ای ندارد و اگر کم شده باشد یا به هر دلیلی از بین رفته باشد ، باید فوراً اقدام به بالانس کنیم. تعمیر و نگهداری مناسب لاستیک ها و چرخ های وسیله نقلیه شما ، عمر لاستیک بیشتر و رانندگی ایمن تری را برای شما تضمین می کند. اگر در مورد عملکرد اتومبیل خود سوالی دارید پیشنهاد می شود با مرکز خدمات تخصصی لاستیک آنلاین تایر، تماس حاصل بفرمایید (پل ارتباطی ما : 03131322239 ).

بخاطر بسپارید ، بدون داشتن لاستیک های تراز شده و عدم تراز مناسب چرخ ها و ترمز که عملکرد مناسبی ندارند، خودرو شما در برابر حوادث جاده ای بسیار آسیب پذیرتر است.

 

بالانس چرخ خودرو

 

به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری معمول خودرو ، رانندگان باید به دنبال تعادل لاستیک های وسیله نقلیه خود پس از هر 5000 تا 10 هزار کیلومتر مسافرت یا بعد از 1-2 سال رانندگی با خودرو خود باشند.

عدم توجه به بالانس و تراز چرخ ها خسارات زیادی را به خودرو شما وارد می کند . در ادامه به بررسی برخی از ان ها میپردازیم:

  • مشکل در جلوبندی خودرو : کلیه ضرباتی که از سمت جاده به ماشین شما وارد می شود، به خصوص در هنگام دست اندازها و حرکت بر روی جاده های ناهمواره، در ابتدا به لاستیک های اتومبیبل وارد می شود و پس از آن ، چرخ ها این فشار را به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو منتقل خواهند کرد. در صورت عدم بالانس بودن چرخ های ماشین، این فشار موجب آسیب شدید به جلوبندی و کمک فنر ها شده و در نتیجه منجر به خرابی و ایجاد مشکل در جلوبندی میگردد.

 

  • لرزش فرمان : اکثرا رانندگی با متداول ترین مشکل عدم بالانس چرخ ها آشنایی دارند. لرزش فرمان خودرو در شرایطی که تایر های شما بالانس نباشد در سرعت های پایین چندان مشهود نیست ولی رد سرعت های بالا این لرزش افزایش دارد و در مسیر طولانی موجب آزردگی خواهد شد. البته لرزش فرمان به عواملی مانند اندازه و وزن تایر و خودرو شما ارتباط مستقیم دارد

 

  • اتلاف انرژی و افزایش مصرف سوخت : عدم بالانس تایر، موجب وارد شدن فشار بیشتری به موتور اتومبیل شده و موتور برای رسیدن به سرعت ایده آل راننده باید انرژی بیشتنری را مصرف کند و در نهایت موجب افزایش چشم گیر مصرف سوخت خواهد شد

 

  • عمر کوتاه لاستیک: فرسایش بیش از اندازه لاستیک ها نیز یکی دیگر از نتایج عدم توجه به بالانس بودن چرخ های خودرو است. این فرسایش بیش از حد می تواند منجر به ترکیدگی لاستیک شود که اگر این اتفاق در حین رانندگی در بزرگراه و با سرعت بالا اتفاق بیافتد، فاجعه  ای را در پی خواهد داشت

 

  • شتاب کند، ترمزگیری ضعیف : اگر چرخ های خودرو شما بالانس نباشد حتی بر عملکرد ترمز و شتاب گیری خودرو شما نیز تاثیر دارد. نیرویی که از سمت پدال ترمز به تایر های شما منتقل می شود، اگر چرخ بالانس باشد، باید قسمت اعظم آن صرف نیروی ایستایی شده و سرعت خودرو شما را کاهش دهد اما این نیرو بین لاستیک ها تقسیم شده و مقداری از آن صرف متعادل شدن لاستیک می شود. همین روال برای افزایش سرعت و شتاب نیز وجود دارد و نیرو محرکه شتابی، نمیتواند عملکرد مناسب خود را پیاده کند  

 

بالانس چرخ خودرو

 

روش های انجام بالانس لاستیک

بالانس لاستیک به دو صورت “استاتیکی” و “دینامیکی” انجام می گیرد

در روش استاتیکی بالانس لاستیک، روش استاتیکی، به روش ایستا نیز معروف است، در این روش چرخ بر روی محوری قابل گردش نصب می شود. سپس در صورت نامتعادل بودن چرخ ها به سبب سنگینی وزن، چرخ در پایین قرار می گیرد. برای ایجاد تعادل، وزنه ای با وزن متناسب با لاستیک در بالای رینگ قرار داده می شود. اگر وزنه به درستی انتخاب شده باشد نا متقارنی و عدم تعادل از بین خواهد رفت

در روش دینامیکی بالانس لاستیک که روشی مدرن تر از روش قبلی است، به روش پویا نیز معروف بوده و علاوه بر ایجاد تعادل، میتواند نقطه نامعتادل بودن چرخ را نیز تشخیص دهد و علاوه بر تعادل، تراز چرخ را را نیز بررسی کند

در ویدئو زیر، به صورت تکمیلی زیر، بالانس دیجیتالی لاستیک را بررسی میکنیم

 

منابع :

همراه مکانیک

fivestarfordga.com

پاسخ دهید

هشت + سه =

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید.