مراقبت از لاستیک های خودرو یک راه حل امن و ارزان است که الزاما باید بصورت ماهانه انجام گیرد. بررسی باد لاستیک ها و بررسی آج آن ها دو نکته مهم و کلیدی است که برای جلوگیری از فاجعه و هزینه های زیاد بعدی ، توجه به آنها لازم و ضروری می باشد. در مقاله زیر که حاصل تجربیات میدانی متخصصان خبره آنلاین تایر است، شما را در مسیر نگهداری از تایر های خودرو راهنمایی میکنیم.

ممکن است لاستیک های شما آسیب ببینند یا فرسایش قابل توجهی داشته باشند بدون اینکه حتی خودتان متوجه شوید. گاهی اوقات ، بازرسی قابل مشاهده برای تشخیص وجود مشکلی کافی است. عادت کنید لاستیک های خود را به طور منظم بازرسی کنید و همچنین حداقل سالی یکبار توسط یک متخصص حرفه ای آنها را بررسی کنید.

مواردی که برای مراقبت از لاستیک ماشین باید به آنها توجه کرد:

  • فشار باد مناسب را در لاستیک های خود حفظ کنید
    فشار باد مناسب در ارائه بهترین عملکرد لاستیک ، ایمنی و صرفه جویی در مصرف سوخت ضروری است. به یاد داشته باشید که مرتباً (حداقل یک بار در ماه) باد لاستیک های خود را (در زمانی که لاستیک خنک است) با فشار سنج دقیق تایر بررسی کنید.

 

  • فشار باد را در سطح توصیه شده حفظ کنید
  • بررسی فشار هوا هر چند وقت یکبار هوشمندانه است. رانندگی بدون فشار هوای مناسب تایرها می تواند عملکرد خودرو را مختل کند ، خصوصاً در هوای مرطوب یا یخبندان. توجه داشته باشید که هوای سرد نیز باعث نوسان سریعتر فشار لاستیک می شود. هر ماه فشار تایر خود را بررسی کنید و در صورت لزوم باد لاستیک را افزایش دهید.

سطح توصیه شده فشا باد لاستیک را می توانید در دیواره تایر یا در کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود مشاهده کنید. حفظ فشار تورمی مهمترین کاری است که می توانید برای دوام لاستیک خود انجام دهید.

باد خیلی کم لاستیک، علت اصلی آسیب غیر قابل جبرانی است که ممکن است خسارت جانی را نیز در بر داشته باشد. باد کم تایر، ممکن است منجر به ترک خوردگی شدید و از دست رفتن بیشتر باد شود. ظرفیت تحمل بار را کاهش می دهد ، باعث انعطاف بیش از حد دیواره جانبی می شود و مقاومت در برابر غلتک را افزایش می دهد ، در نتیجه باعث آسیب به مکانیک و جلوبندی می شود.

باد بیش از حد، سختی فرمان پذیری را افزایش می دهد که ممکن است باعث یک تجربه رانندگی ناراحت کننده شود و لرزش ناخواسته خودرو را در پی داشته باشد. همچنین احتمال آسیب دیدگی در اثر ضربه را افزایش می دهد.

  • هنگام مشکل و گیر کردن لاستیک در حفره، لاستیک های خود را بیش از حد نچرخانید
    هنگامی که وسیله نقلیه شما در برف ، یخ ، گل و ماسه گیر کرده است از چرخایدن بیش از حد لاستیک و فشار زیاد بر آن خودداری کنید. این امر ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد لاستیک و آسیب جبران ناپذیری شود. از حرکت آرام و رو به عقب و جلو استفاده کنید تا وسیله نقلیه خود را آزاد کنید. هرگز در نزدیكی یا پشت یك لاستیک در حال چرخش با سرعت زیاد نایستید ممکن است موجب پرتاب گل، سنگ ریزه یا … به سمت چشم و صورت شما شود

 

  • لاستیک های خود را از نظر سایش بررسی کنید
    همیشه تایرها را که به عمق آج به 1.6 میلی متر می رسند ، از سرویس خارج کنید. همه تایرهای جدید دارای نشانگر سایش آج هستند که هنگام رسیدن سطح آج به 1.6 میلی متر لاستیک مستهلک شده و  لبه های آج صاف و شیارهای آج کم عمق می شوند. در این صورت رانندگی در شرایط برف و یخبندان، ممکن است موجب سر خوردن لاستیک روی سطح لغزنده شده و تصادف را به همراه داشته باشد . لاستیک های بیش از حد فرسوده همچنین ممکن است دچار مشکل ترکیدگی و سوراخ شدن شوند.

 

  • لاستیک های خود را از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید
    بازرسی مکرر (حداقل یک بار در ماه) از تایرهای شما برای مشاهده علائم خرابی و وضعیت عمومی آنها برای ایمنی مهم است. اگر در این خصوص سوالی دارید ، از فروشنده لاستیک خود بخواهید آنها را بررسی کند. خرابی ، سوراخ شدگی ها، ترک ها ، گره ها ، برآمدگی ها یا کم شدن باد و… همیشه به بازرسی تخصصی نیاز دارد.

 

  • تعمیر مناسب تایر
    در فروشگاه حضوری لاستیک مشکات (امیرکبیر ؛ واقع در خیابان امام خمینی اصفهان) آماده ارائه انواع خدمات تعمیر و بازرسی لاستیک، به شما کاربران عزیز هستیم. این بررسی ها دقیقا مطابق با استاندارد های جهانی (RMA) انجام می گیرد . این اطمنان وجود دارد که انجام فرایند مراقبت از لاستیک خودرو شما توسط متخصص و تکنسین آشنا به کلیه موارد فنی انجام میگیرد

مراقب از تایر - آنلاین تایر مرجع تخصصی فروش انواع لاستیک

 

** هشدار **
قبل از تعویض لاستیک ، همیشه ابتدا دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید و توصیه های تعویض سازنده خودرو را در خصوص تعویض و خرید لاستیک، دنبال کنید. هندلینگ و پایداری خودرو ممکن است به طور قابل توجهی تحت تأثیر تغییر در اندازه لاستیک یا نوع آن باشد.

هنگام انتخاب لاستیک و برای نصب آن بر روی خودرو سواری خود ، به یک نصب کننده حرفه ای مراجعه کنید تا مطمئن شوید که فاصله مناسب ، ظرفیت حمل بار و فشار باد به درستی و کامل بررسی می شود. هرگز از حداکثر ظرفیت بار و فشار بادی که در دیواره کناری لاستیک ذکر شده است فراتر نروید. ( در این خصوص مقاله راهنمای خرید لاستیک را مطالعه بفرمایید . در این مقاله کلیه اطلاعاتی که در دیواره لاستیک درج شده است، آنالیز شده ) هنگام تعویض لاستیک ، باید قطر خارجی و ظرفیت حمل بار تایر مطابق با استاندارد های درج شده در دفترچه راهنمای خودرو باشد. برای جلوگیری از اضافه بار لاستیک ممکن است لازم باشد فشار تورم تنظیم شود.

هرگز برای خرید لاستیک مجدد، لاستیکهایی که ظرفیت حمل بار کمتر از مقدار مشخص شده استاندارد که وسیله نقلیه شما نیاز دارد ، قرار ندهید. شما باید اطمینان حاصل کنید که لاستیک های تعویض شده، ظرفیت تحمل بار برابر یا بیشتر از آنچه سازنده خودرو در دفترچه راهنما قید کرده است، دارند.

توجه: لاستیکهای سواری اروپایی-متریک ساخته شده و یا به بازار عرضه شده و لاستیکهای مسافربری P-Metric به شرط عرض یکسان ، نسبت ابعاد یکسان و قطر لبه قابل تعویض هستند.

احتیاط: هرگز لاستیک “Standard Load” (SL) را به جای تایر “Extra Load” (XL) قرار ندهید. اگر وسیله نقلیه در ابتدا به لاستیک های “Extra Load” (XL) مجهز بود ، آنها را با تایرهای XL با اندازه یکسان جایگزین کنید.

برای طولانی کردن عمر لاستیک های خودرو، این دستورالعمل های بیشتر را نیز در نظر بگیرید

  • هنگام نصب لاستیک ، عمیق ترین آج لاستیک را برای لاستیک های محور جلو قرار دهید
  • اگر شعاعی و غیر شعاعی باید در یک وسیله نقلیه قرار گیرند ، لاستیک شعاعی را در محور عقب قرار دهید.
  • هرگز شعاع و غیر شعاعی را در یک محور قرار ندهید.
  • قرار دادن لاستیک هایی با درجه بندی سرعت متفاوت توصیه نمی شود.
  • اگر لاستیک هایی با درجه سرعت متفاوت بر روی یک وسیله نقلیه نصب شده باشند ، باید با جفت های مشابه در یک محور باشند.
  • قابلیت سرعت خودرو محدود به لاستیک های دارای سرعت کم است.
  • هنگام تغییر اندازه لاستیک ، همیشه برای داشتن حداکثر عرض لبه با یک فروشنده مشورت کنید و فاصله خودرو یا لاستیک را به دقت بررسی کنید.
  • خیلی سریع رانندگی نکنید! سرعت زیاد می تواند موجب افزایش روند تخریب و استهلاک لاستیک شما شود. با کمی تغییر سرعت و رانندگی آهسته تر ، می توانید طول عمر لاستیک را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.
  • از لاستیک اضافی (تایر زاپاس) خود استفاده کنید. باید توجه داشت هر کاری که می کنید ، با لاستیکی که می دانید آسیب دیده است رانندگی نکنید. اگر مشکلی در لاستیک خود مشاهده کردید ، آن را برداشته و با تایر یدکی جایگزین آن کنید.

 

  • وسایل نقلیه خود را بیش از حد توان لاستیک، سنگین نکنید
    لاستیک های شما فقط برای تحمل وزن مناسب خودرو شماست . می توانید با مراجعه به دفترچه راهنما یا تماس با مکانیک اتومبیل اطلاعات خود در این زمینه را بروز کنید. فشار و تحمیل بار بیش از حد بر تایر، ممکن باعث گرم شدن بیش از حد و در نهایت تخریب لاستیک شما شود.
  • برای تعیین محدودیت بار ، دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود را بررسی کنید. بار بیش از حد وسیله نقلیه باعث فشار بر لاستیک ها و سایر اجزای حیاتی خودرو می شود. این امر همچنین می تواند باعث افت کنترل خوردو و افزایش مصرف سوخت شود . هرگز وسیله نقلیه خود را با لاستیک های جدید که ظرفیت بارگیری آن کمتر از شناسنامه درج شده بر دیواره تایر خودرو است ، قرار ندهید و به یاد داشته باشید که عرض لبه مناسب برای توزیع و عملکرد مناسب تایر ، مهم است.

 

  • تراز و بالانس چرخ های خودرور را همیشه حفظ کنید
    عدم چرخش ، قطعات تعلیق فرسوده ، باد کم لاستیک ، باد بیش از حد لاستیک ، عدم تعادل چرخ و عدم تنظیم تراز می تواند باعث لرزش یا سایش نامنظم لاستیک شود. لاستیک های خود را مطابق با توصیه های سازنده وسیله نقلیه حداکثر فواصل 6000 مایل ( 10000 کیلومتر ) بالانس و تراز کنید

 

اطلاعاتی که در مقاله حاضر بررسی کردیم، همگی راه های مراقبت از لاستیک خودرو شما بود که به صورت کلی باید آنها را رد نظر داشته باشید اما ذکر این مورد نیز ضروری است که مراقبت از لاستیک فقط به عوامل درج شده رد بالا ارتباطی ندارد و موارد و عامل های خارجی دیگر مثل کیفیت لاستیک، شرایط جاده هاف شرایط آب و هوایی و … نیز به شدت بر این امر تاثیر گذار است

یک نظر در “نگهداری و مراقبت از تایر و نکاتی که الزاما باید بدانیم ☑

  • saman 28ام اردیبهشت 1400 , 11:34 ق.ظ

    عالی هستید
    مطالب تون کامله و دائم دارم رصد تون میکنم

    پاسخ

پاسخ دهید

هشت + 15 =

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید.