آیا استفاده از باد نیتروژن به جای هوا در لاستیک های اتومبیل ، مزیتی دارد؟ مثلا مصرف سوخت بهتر ، سواری نرمتر یا عمر بیشتر لاستیک یا…

به طور سنتی ، قبلا برای پر کردن باد لاستیک های اتومبیل با هوای فشرده پر می شدند. به صورت کلی هوا از 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن و مابقی آن بخار آب ، CO2 و همچنین غلظت کمی از گازهای نجیب مانند نئون و آرگون است.

اکنون برخی افراد ترجیح می دهند لاستیک اتومبیل خود را با نیتروژن خالص پر کنند و چندین دلیل قانع کننده برای استفاده از باد نیتروژن وجود دارد.

توجه به باد لاستیک ها اهمیت زیادی دارد که در مقالات دیگر به صورت تخصصی تیم فنی آنلاین تایر به آنها پرداخته است و پیشنهاد می شود حتما مطالعه بفرمایید.

لاستیک هایی که به طور نامناسب باد می شوند می توانند ناهموار ساییده شوند ، زودتر فرسوده شده و مصرف سوخت شما را افزایش میدهند. به زبان ساده ، نیتروژن خالص در حفظ فشار مناسب تایر بهتر از باد معمولی عمل می کند ، بنابراین ماشین و تایرهای پر شده با نیتروزن قادرند تا حد ممکن کارآمدتر کار کنند. برای اکثر اتومبیل ها ، این فشار بر حسب پوند بر اینچ مربع (یا به طور خلاصه psi) اندازه گیری می شود و فشارهای توصیه شده لاستیک اتومبیل شما باید روی دیواره تایر یا کتابچه راهنمای مالک چاپ شود.

تمام لاستیک ها با گذشت زمان دچار فرسودگی و کاهش فشار باد داخلی می شوند. طبق گزارش های علمی و مهندسی ، نیتروژن این کار را در حدود 40 درصد کندتر از هوای معمولی انجام می دهد و این منجر به پایداری فشار باد لاستیک در مدت زمان طولانی تری می شود. از دیگر عیوب استفاده از باد معمولی به جای استفاده از اد نیتروژن، وجود اکسیژن در هوای معمولی است که درون لاستیک واکنش نشان می دهد و منجر به یک فرآیند حرارتی اکسیداتیو می شود که با گذشت زمان لاستیک ماشین را تخریب می کند.

تاثیر استفاده از باد نیتروژن

 

متخصصین دریافتند که لاستیک های پر شده از نیتروژن ، واکنش کمتری به نوسانات دما دارند. گازها با گرما منبسط می شوند و با سرما منقبض می شوند ، به همین دلیل است که چراغ هشدار فشار باد لاستیک اتومبیل جاده ای شما معمولاً هنگام سرمای هوا، پایین تر است.

برای خودروهای مسابقه ای ، استفاده از باد نیتروژن ضروری است. چرا که لاستیک آنها در طول مسابقه با گرم شدن هوای داخل لاستیک، از فشار تورمی مناسبی برخوردار خواهد بود. هنگامی که در حال کنترل هندلینگ اتومبیلرانی هستید با تغییرات psi ، این مهم برای شما پر رنگ تر خواهد شد و به اهمیت آن عمیق تر پی خواهید برد.

آب (که به طور معمول به صورت بخار آب در هوای معمولی موجود است) بسیار برای لاستیک مضر می باشد. اگر این رطورت _ چه به صورت بخار و چه حتی به صورت مایع _ در لاستیک وجود داشته باشد ، به سبب تغییرات دمایی متفاوت نسبت به هوای خشک تغییرات ناگهانی و بزرگی در فشار هوای داخلی لاستیک ایجاد می کند. از آن بدتر ، آب همچنین به خوردگی لبه های فولادی یا آلومینیوم داخل اسکلت تایر نیز در طول زمان صدمه میزند.

لاستیک های پر شده از باد نیتروژن ، نگرانی حاصل از وجود رطوبت را ندارند. هر دستگاهی که نیتروژن خالص تولید کند ، نیتروژن خشک را نیز تحویل می دهد. پر کردن لاستیک با نیتروژن شامل پر کردن و پاکسازی چندین مرتبه پشت سر هم؛ برای بیرون آوردن اکسیژن ، آب و سایر گازهای احتمالی وارد شده به تایر است.

بنابراین با استفاده از باد نیتروژن، فشار لاستیک شما ثابت تر خواهد ماند و صرفه جویی در مقدار مصرف سوخت شده و هزینه های نگهداری لاستیک برای شما کمتر می شود. رطوبت کمتری در داخل لاستیک های شما وجود خواهد داشت که به معنای خوردگی کمتر روی چرخ های شما است. با این حال ، اگر لاستیک های شما از نیتروژن پر شده است (که معمولاً با کلاهک های سوپاپ سبز مشخص می شود) و فشار کمی دارید ، از اینکه psi خود را با هوای قدیمی بالا ببرید ، نترسید. فشار تورمی داخلی لاستیک اهمیت بالای در ضریب امنیتی رانندگی دارد

همچنین هنگام بررسی فشار هوا ، نباید اجازه دهید لاستیک های پر شده از باد نیتروژن شما ، اطمینان خاطر صددر صدی به شما دهد. کیت ویلکوم (مهندسی ارشد فنی شرکت تایر سازی Bridgestone Americas) توضیح می دهد:

نیتروژن جایگزین مراقبت و نگهداری از لاستیک ها به صورت دوره ای و منظم نیست. بریجستون هوای معمولی یا نیتروژن را ترجیح نمی دهد – هر دو گاز قابل قبول باد لاستیک هستند. هوا و نیتروژن هر دو به طور مشابه با قانون گاز واکنش نشان می دهند ، این قانون می گوید “”دما و فشار رابطه مستقیمی دارند.”” برای لاستیک ها ، این بدان معنی است که هر 10 درجه تغییر در دمای محیط منجر به تغییر تقریباً 1 psi در فشار تورم تایر می شود. این تغییر در مورد لاستیک هایی که از باد نیتروژن استفاده کرده اند و لاستیک هایی که با هوا معمولی باد می شوند یکسان است. فشار تورم مناسب کلید ایمنی و عملکرد مناسب لاستیک است.

این نکته یک یادآوری خوب برای بررسی فشارهای لاستیک حداقل یک بار در ماه بدون در نظر گرفتن نوع باد داخل لاستیک است

 

مزیت استفاده از باد نیتروژن - آنلاین تایر

به طور خلاصه مزایا استفاده از باد نیتروژن شامل موارد زیر است:

  • کند شدن روند از دست دادن فشار هوای داخلی لاستیک

ساختار مولکولی نیتروژن با ساختار هوا متفاوت است ، به گونه ای که از طریق آستر داخلی یا لوله لاستیک با سرعت کمتری نسبت به هوای فشرده معمولی خارج می شود.
نتیجه این است که سرعت از دست دادن فشار در یک تایر پر از نیتروژن به طور چشمگیری کندتر می شود. به عنوان مثال ، از دست دادن 0.14kpa با نیتروژن ممکن است تا شش ماه طول بکشد ، در حالی که با هوای فشرده فقط یک ماه این فشار باقی خواهد ماند.

  • دمای خنک تر هوای داخلی لاستیک
  • افزایش عمرمفید لاستیک تا 20٪ است ، زیرا با کاهش دمای داخلی تایر ، می توانید عمر آج را افزایش دهید.
  • بهبود فرمان پذیری و کنترل ماشین

با گرم شدن لاستیک ها ، فشار هوای داخلی آنها افزایش می یابد ، و سپس سطح درگیر با جاده – منطقه ای که با جاده تماس دارد – کاهش می یابد و لاستیک فرمان پذیری خود را از دست می دهد. بنابراین با خنک تر بودن آنها ، سطح در تماس لاستیک ها با جاده بیشتر است

  • استفاده از باد نیتروژن منجر به کاهش خوردگی می شود 

پاسخ دهید

دو × 1 =

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید.