اگر اخیرا لاستیک های خود را تغییر داده اید و متوجه تغییر در روند مصرف سوخت ماشن خود شده اید، بهتر این رابطه دو طرفه “”نوع تایر و مقدار مصرف سوخت”” را درک خواهید کرد. خرید لاستیک مناسب برای خودرو شما، به شدت در هزینه هایی که باید بپردازید صرفه جویی دارد. به عنوان مثال، با خرید لاستیک با کیفیت ، در عمرمفید لاستیک، صرفه جویی در مصرف سوخت، سلامت خودرو صرفه جویی شده و تضمینی اساسی برای امنیت سفر با خودرو خواهد بود. در ادامه موارد مرتبط به انتخاب تایر مناسب و مصرف سوخت را با هم دیگر بررسی خواهیم کرد

در شرایط فعلی که قیمت سوخت بالا است و از خطرات هوای آلوده سراسر جهان رنج می برند ، ارزش دارد به دنبال راه حل های بهینه تری باشید که علاوه بر کم کردن هزینه های پرداختی؛ محیط زیست تمیز تری را برای خودمان و نسل های بعدی، داشته باشیم.

صرفه جویی در مصرف سوخت

افزایش مصرف سوخت به چه عواملی بستگی دارد و ارتباط آن با لاستیک چیست؟

  • بازده سوخت و مقاومت در برابر غلتک

    همواره لاستیک هایی را انتخاب کنید که در مصرف سوخت بهینه هستند چرا که بیشترین بازده انرژی را دارند ، برای این منظور لطفاً ابتدا برچسب تایر را بررسی کنید .

طبق قانون ، تایرهای فروخته شده در کشورهای اتحادیه اروپا باید دارای برچسب قابل مشاهده باشند. این برچسب شامل اطلاعاتی است برای رانندگان خودرو سواری که در مورد عملکرد تایر در سه موضوع اصلی:

راندمان سوخت تایر ،

ترمز و گرفتن مرطوب ،

سطح نویز ساطع شده (صدای بیرونی)

 

  • مصرف سوخت و مقاومت در برابر غلتک

اگر می خواهید لاستیک هایی را انتخاب کنید که کمترین مقاومت در برابر غلتک و در نتیجه بالاترین بازدهی انرژی را داشته باشند ، بایدتایر هایی که کلاس “A” در برچسب دارند را خریداری کنید – اطلاعات دقیق تر را در مقاله “برچسب انرژی لاستیک چه اطلاعاتی را به ما می دهد؟” مطالعه کنید

مقادیر ارائه شده امکان مقایسه مدلهای مختلف را فراهم می کند ، که قطعاً در انتخاب لاستیک جدید و متناسب با نیاز شما، کمک می کند. اما به یاد داشته باشید که وقتی سایز لاستیک را تغییر می دهید ، خصوصیات آن تغییر می کند.

مقاومت غلتک تایر چیست؟

یک نسبت بهینه شده بین انرژی ورودی به خودرو و عوامل خارجی است که باعث کند خودرو می شود. مقاومت غلتکی تحت تأثیر مقاومت آیرودینامیکی ، وزن ، ساختار و شکل آج ، میزان اصطلاک و سطح فشار باد داخلی تایر قرار دارد.

 

  • ساختار لاستیک

    وزن لاستیک عنصری است که بدون شک روی سطح میزان مصرف انرژی تأثیر می گذارد – این رابطه بسیار ساده است ، هرچه مدل تایر سبک تر باشد مقاومت در برابر غلتک کمتری دارد و خودرو از انرژی کمتری برای حرکت چرخ ها استفاده می کند.

همچنین نوع ساخت لاستیک بر میزان دود خروجی اگزوز تأثیر دارد ، مدلهای مورب – که زمانی تنها مدل موجود در بازار بود و در مقایسه با شعاعی دارای 20% مقاومت غلتشی بیشتر بود.

 

اجزای لاستیک در مقاومت غلتکی تأثیر دارند.

احتراق سوخت با شکل آج بی ارتباط نیست (شکل آج به اندازه 60٪ در مقاومت غلتکی تایر موثر است). چیدمان بلوک ها و سایر عناصر تایر در تغییر شکل یا پوسیدگی و خم شدن آن در هنگام رانندگی تأثیر دارد ، که مستقیماً به مقاومت غلتکی زیاد (یا بالاتر) تبدیل می شود.

برای تولید یک ترکیب لاستیکی ، از انواع مختلف مواد مشتقات نفتی (مانند نخ، سیم، کائوچو) ، مواد پرکننده (دوده و سیلیس) و عامل ولکانیزاسیون (Vulcanization) ، یعنی گوگرد استفاده می شود.

  • اندازه لاستیک

اندازه لاستیک هم امری موثر و مهم است. بنابراین اغلب آزمایش های تست اندازه لاستیک، در فصل خاصی انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که اندازه ها قابل اطمینان هستند ، زیرا تغییر دمای هوا یکی از پارامترهای موثر بر نتایج آزمون اندازه لاستیک است.

عرض تایر و مصرف سوخت – این مورد هم زیر مجموعه اندازه تایر است و یکی از مواردی است که رانندگان بعضا به آن توجهی نمی کنند اما بر مصرف میزان سوخت تاثیر مستقیم دارد. همانطور که بررسی کردیم، اندازه از نظر مقاومت در برابر غلتک اهمیت دارد.

لاستیک های باریک، دارای مزایا و معایبی هستند ، اما مطمئناً این نوع لاستیک مقاومت غلتکی کمتری دارند. در مقابل لاستیک های پهن ، مقدار مقاومت غلتکی بیشتریرا دارند.

لازم به ذکر است که کاهش ابعاد تایر به اندازه 1 سانتی متر باعث کاهش مقاومت آیرودینامیکی در حدود 1.5٪ می شود.

تغییر اندازه لاستیک، به طور معمول بین رانندگانی که مایل به زیباتر کردن لاستیک های خود هستند، انجام میگیرد اما تغییر اندازه (البته در حد مجاز برای یک مدل خاص ماشین) ممکن است بر سختی کنترل ماشین و البته افزایش مقدار مصرف سوخت تأثیر بگذارد.

 

  • میزان سایش لاستیک (اصطکاک)

لاستیک به مرور زمان ساییدن شده و آج های آن فرسوده می شود ، که تأثیر مستقیم بر حفظ پارامترهای بهینه تایر در هنگام رانندگی دارد. هرچه آج کوتاه تر و کم عمق تر باشد ، مقاومت در برابر غلتک پایین تر است ، اما چسبندگی تایر به سطح مرطوب نیز ضعیف تر می شود. چنین محصول فرسوده ای دیگر از لیز خوردن خودرو شما محافظت نمی کند و مسافت ترمز به شدت افزایش می یابد ، پس به جهت ایمنی برای تعویض و خرید لاستیک مناسب باید اقدام شود. البته سایش زیاد آج می تواند منجر به کاهش وزن و کاهش مصرف انرژی (سوخت) لاستیک شود.

☠️🛑 توجه مهم : امنیت راننده و سرنشینان خودرو در مقابل مصرف کمتر سوخت، ارزش والاتری دارد. لطفا در خصوص تعویض لاستیک فرسوده حساس باشید و اصلا در این راستا غفلت نکنید 🛑☠️

 

  • بار (وزن) تحمیل شده به تایر

افزایش بار تحمیل شده به تایر، افزایش مقاومت در برابر غلتک را در پی دارد

یک تناسب ساده :

افزایش فشار به میزان 0.3 بار – 6٪ افزایش مقاومت غلتکی دارد و افزایش فشار به میزان 1 بار – 30٪ افزایش مقاومت در برابر غلتک در نتیحه چندین درصد افزایش در مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت

 

  • باد لاستیک ها

با کاهش باد تایر، مقاومت غلتکی و در نتیجه مصرف سوخت به طور قابل توجهی افزایش می یابد. بنابراین ، به یاد داشته باشید که مرتباً (حداقل یک بار در ماه) وسیله نقلیه خود را بازرسی کنید و سطح فشار باد را مطابق با توصیه های سازنده خودرو حفظ کرده و چرخ ها را بالانس و تراز کنید. علاوه بر این ، سطح هوای داخل تایر باید با بار (وزن) تنظیم شود. یعنی، اگر قصد دارید با خانواده خود به مسافرت بروید یا بار بیشتری را حمل کنید ، یادتان باشد که این مسئله مهم را در نظر گرفته و لاستیک را بیشتر باد کنید.

 

چگونگی رانندگی و ارتباط آن با مصرف سوخت

چند تکنیک ساده به رانندگان اجازه می دهد تا روند بهینه سازی مصرف سوخت را در حین رانندگی ، تحت کنترل قرار دهند . از میان چند روش اساسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجدید نظر در استفاده از ترمز ، بدین معنا که دائما از ترمز استفاده نکنید و همواره سعی شود که با سرعت مطمئنه حرکت کنید تا نیازی به افزایش زیـــــاد شتاب و از طرفی کاهش ناگهانی سرعت به جهت ترمزگیری ، نباشد.
  • رانندگی با بالاترین دنده ممکن
  • کنترل جاده و آگاهی از کیفیت آن ، به طوری که اگه نیاز به مانورهای اساسی دارید (مثل پیچ های تند یا سرعت خیلی زیاد) نوع جاده را از قبل بشناسید تا در مواجه احتمالی با خطر، اقدام متناسب انجام دهید
  • رانندگی در هوای خنک
  • رعایت فاصله مناسب با خودرو جلویی
  • و…

2 دیدگاه

  • Pedram 15ام دی 1399 , 10:05 ب.ظ

    Kheyli matlabe jaleb v mofidi bod.mamnoon

    پاسخ
    • basir basti 18ام دی 1399 , 8:29 ق.ظ

      سلام
      ممنون از مطالعه ی شما دوست عزیز
      پیشنهاد میکنم مقاله(تاثیر باد نیتروژن روی لاستیک) هم مطالعه کنید.

      پاسخ

پاسخ دهید

2 + شش =

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید.