برای تولید لاستیک یک فرآیند پیچیده انجام می گیرد تا تایر های خودرو مطابق با نیاز های کاربران تولید شود. در این فرآیند از انواع مختلف مواد اولیه طبیعی یا مصنوعی استفاده شده تا در نهایت محصول تولید شده، بر اساس نیاز کاربر و کاربر منحصر به آن باشد . مواد اولیه لاستیک میتواند طبیعی یا مصنوعی باشد

تعریف و تاریخچه لاستیک

لاستیک یک پوشش لاستیکی محکم و قابل انعطاف است که به چرخ ها متصل می شود. لاستیک ها در واقع سطح چسبندگی را میان جاده و چرخ وسیله فراهم می کنند و به عنوان بالشتک چرخ های یک وسیله نقلیه در حال حرکت هستند. لاستیک در اتومبیل ، کامیون ، اتوبوس ، هواپیما ، تراکتور و سایر تجهیزات مزرعه ای ، وسایل نقلیه صنعتی مانند لیفتراک و وسایل حمل و نقل کوچک مانند کالسکه کودک ، چرخ دستی ، صندلی های چرخدار، دوچرخه و موتورسیکلت مورد استفاده قرار می گیرد

به طور متوسط ، یک تایر مدرن در یک اتومبیل سواری شامل 25 جز مختلف و تا 12 ترکیب متفاوت لاستیک خواهد بود. همه چیز با لاستیک طبیعی استخراج شده از درختان ویژه ای که در مزارع بزرگ رشد کرده اند شروع می شود. این مایع (لاتکس) با اسید منعقد می شود ، با آب تمیز می شود و به شکل بسته قرار می گیرد.

در همین حال ، لاستیک مصنوعی با استفاده از ترکیبی از مواد شیمیایی در آزمایشگاه در یک فرآیند جداگانه ایجاد می شود. در مرحله تولید ، این بسته ها (اعم از طبیعی و مصنوعی) بر اساس دستورالعمل های دقیق تولید می شوند.

رابرت تامسون ، مخترع اسکاتلندی ، در سال 1845 لاستیک پنوماتیک را با لوله داخلی تولید کرد ، اما طراحی او از زمان خود جلوتر بود و توجهات کمی را به خود جلب کرد. لاستیک پنوماتیک در دهه 1880 توسط یکی دیگر از اسکاتلندی ها به نام جان بوید دونلوپ اختراع شد و بلافاصله در بین دوچرخه سواران محبوب شد.

لاستیک طبیعی ماده اولیه اصلی مورد استفاده در ساخت تایر ها است ، البته از لاستیک مصنوعی نیز استفاده می شود. برای ایجاد خصوصیات مناسب مانند مقاومت ، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر سایش ، لاستیک باید با ترکیب انواع مواد شیمیایی تولید شود. چارلز گودیر مخترع آمریکایی به طور تصادفی در سال 1839 فرآیند تقویت لاستیک را که تحت عنوان جوشاندن یا پختن (vulcanization or curing) شناخته می شود کشف کرد. وی از سال 1830 در حال آزمایش لاستیک بود اما نتوانسته بود فرآیند پخت مناسبی کشف کند. در طی آزمایشی با مخلوط لاستیک و گوگرد ، گودیر این مخلوط را روی اجاق گاز داغ انداخت. یک واکنش شیمیایی اتفاق افتاد و به جای ذوب شدن ، مخلوط گوگرد و لاستیک یک توده سخت مستحکم تشکیل داد. او آزمایش های خود را ادامه داد تا اینکه توانست ورق های لاستیکی مقاوم را اختراع کند

 

مواد اولیه لاستیک های وسایل حمل و نقل

لاستیک اصلی ترین ماده اولیه تولید لاستیک است و از لاستیک طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. لاستیک طبیعی به صورت مایع شیری در پوست درخت لاستیک ، Hevea Brasiliensis (درخت کائوچو) یافت می شود این شبره که به صورت مایع بوده با اسیدهایی مخلوط شده که باعث جامد شدن لاستیک می شود. سپس آب اضافی آن را فشرده و لاستیک را به صورت ورق در می آورند و در نهایت ورق ها را در دودخانه های بلند خشک می کنند و به کارخانه های تایر در سراسر جهان می رسانند. لاستیک مصنوعی از پلیمرهای موجود در روغن خام تولید می شود.

ماده اصلی دیگر لاستیک، کربن سیاه است. کربن سیاه یک پودر نرم است که هنگام سوختن روغن خام یا گاز طبیعی با مقدار محدود اکسیژن ایجاد می شود و باعث احتراق ناقص و ایجاد مقدار زیادی دوده ریز می شود. برای تولید لاستیک آنقدر کربن سیاه مورد نیاز است که اتومبیل های راه آهن آن را حمل می کنند و سیلوهای عظیم کربن سیاه را در کارخانه تایر ذخیره می کنند

از گوگرد و سایر مواد شیمیایی نیز در لاستیک استفاده می شود. مواد شیمیایی خاص ، هنگامی که با لاستیک مخلوط شده و سپس گرم می شوند ، ویژگی های خاص تایر مانند اصطکاک زیاد (اما مسافت پیموده شده کم) برای لاستیک مسابقه ای یا مسافت پیموده شده زیاد (اما اصطکاک کمتر) را برای لاستیک ماشین سواری تولید می کنند. بعضی از مواد شیمیایی لاستیک را در برابر اشعه ماورای بنفش موجود در آفتاب محافظت می کنند.

شیره لاستیک / درخت کائوچو

مواد اولیه ی صنعت نساجی (الیاف ریون ، نایلون ، پلی استر و آرامید) نیز برای تولید ریسه های داخلی تایر به عنوان ماده تقویت کننده مورد استفاده قرار میگیرد همچنین از فولاد به عنوان ماده اولیه برای ساخت کمربندهای فولادی (سیم فولادی) و هسته های مهره ای (سیم فولادی) عمل می کند.

می توان یک تایر را به اجزای آن تقسیم کرد تا دقیق تر بررسی شود هر ماده اولیه در کدام قسمت تایر استفاده می شود.

آج – لاستیک طبیعی و مصنوعی
سطح روییه – نایلون ، درون لاستیک تعبیه شده است
طناب فولادی برای بسته شدن تسمه – طناب های فولادی با مقاومت بالا
پارچه بند ناف – ریون یا پلی استر لاستیکی شده
آستر داخلی – لاستیک بوتیل
دیواره جانبی – لاستیک طبیعی
مهره ها – نایلون یا آرامید
هسته مهره – سیم فولادی جاسازی شده در لاستیک

مواد اولیه لاستیک / آنلاین تایر

همچنین میتواند میزان مواد مصرفی در تایرها را نیز بررسی کنیم

لاستیک (طبیعی و مصنوعی) 41٪
پرکننده (کربن سیاه ، سیلیس ، کربن ، گچ) 30٪
تقویت کننده مواد (فولاد ، پلی استر ، ریون ، نایلون) 15٪
نرم کننده ها (روغن ها و رزین ها)  6%
مواد شیمیایی برای ولکانیزاسیون (گوگرد ، اکسید روی…) 6%
عوامل ضد فرسودگی و سایر مواد شیمیایی 2٪
البته ، ترکیب متفاوتی از مواد ، خواص مختلفی را برای لاستیک های مختلف فراهم می کند. ترکیب دقیق مواد تشکیل دهنده مهم است.

مواد متناسب با فصل
ترکیب مواد استفاده شده در یک تایر به هدف آن بستگی دارد. ترکیبات نرم لاستیک های تابستانی در زیر 7 درجه سانتیگراد سخت می شوند و باعث به خطر افتادن قدرت تایر می شوند. اما مدل های زمستانی فناوری خاصی را ارائه می دهند که آنها را انعطاف پذیر نگه می دارد و به حفظ قدرت لاستیک کمک می کند

 

به صورت کلی با توجه به عملکرد لاستیک و کارایی آن، مواد اولیه لاستیک ها و درصد مورد استفاده از آنها متفاوت است

 

منبع: continental-tires.com

 

از سایر صفحات سایت ما هم بازدید کنید:

لاستیک-آپولو ؛ خرید-آنلاین-تایر ؛ فروشگاه-آنلاین-تایر-اصفهان ؛ خرید-تایر-اصفهان ؛ هانکوک-اندونزی ؛ تایر-اندونزی ؛ خرید-تایر-دولتی-بارز ؛ فروشگاه-آنلاین-بارز ؛ خرید-آنلاین-تایر-اصفهان ؛ خرید-لاستیک-دولتی-گلدستون

پاسخ دهید

سیزده + چهار =

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید.