قبل از اینکه به موضوع برچسب انرژی لاستیک و معنای علایم آن ها بپردازیم، لازم است کمی در خصوص تاریخچه کلی برچسب گذاری انرژی و چگونگی پیدایش آن، بررسی انجام دهیم.

Ecodesign یا قانون برچسب گذاری انرژی، حداقل استانداردهای مشترک اتحادیه اروپا را تعیین می کند تا محصولات کم بازده را از بازار حذف کند. برچسب های انرژی نشانه ای روشن و ساده از بازده انرژی و سایر ویژگی های اصلی محصولات در هنگام خرید را نشان می دهد. این امر باعث می شود مصرف کنندگان در هزینه های صورتحساب خانگی خود صرفه جویی کرده و به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر اتحادیه اروپا کمک کنند.

این مورد برای برچسب انرژی لاستیک، در سال 2012 در اروپا اجباری شد. انواع تایر خودروهای مختلف نظیر سواری، وانت بار و کامیون الزاما باید به این برچسب مجهز باشند. قوانین اتحادیه اروپا در زمینه برچسب زدن به تایرها به مصرف کنندگان کمک می کند تا هنگام تعویض و خرید لاستیک خود تصمیم آگاهانه بگیرند ، زیرا این برچسب، عملکرد تایر را در مورد مسائل مربوط به بهره وری سوخت ، ایمنی و سر و صدا برجسته می کند. در عین حال ، این برچسب ها تولیدکنندگان را به سمت نوآوری سوق داده و تلاش می کنند تا لاستیک تولید شده کمپانی آنها در گروه های مختلف طبقه بندی شود و همواره جز بهترین ها قرار گیرد.

قوانین جدید برچسب گذاری ، از تاریخ 1 مه 2021 ، تحت مقررات (EU) 2020/740 تنظیم شده است. این جایگزین آیین نامه قبلی (EC) شماره 1222/2009 شد ، که از سال 2012 اعمال می شود ، که اولین بار الزام برچسب زدن لاستیک ماشین و ون را ایجاد کرد. این قوانین جدید برای پوشش لاستیک های اتوبوس و کامیون گسترش یافته است و گزینه هایی را برای نشان دادن مناسب بودن لاستیک برای استفاده در شرایط شدید برف یا در شرایط شدید آب و هوایی معرفی می کند.

برچسب انرژی تایر

به عبارتی دیگر، برچسب های تایر طبقه بندی واضح و متفاوتی از عملکرد لاستیک ها برای 1) مقاومت غلشی ، 2) ترمز روی سطوح مرطوب و 3) صدای خارجی ارائه می دهد.

مقاومت غلشی لاستیک

مقاومت غلشی در یک تایر شاخصی برای بررسی مصرف انرژی است. لاستیک های مختلف به دلایل مختلف از جمله طراحی و ساختار و ترکیبات آج (مقدار سیلیس یا کربن سیاه) مقاومت غلشی مختلفی دارند. فشار داخلی لاستیک (باد لاستیک ها) نیز بر مقاومت غلشی تأثیر می گذارد ، زیرا فشار کمتر از حد مجاز منجر به مقاومت غلشی بالاتر می شود.

 

لاستیک های با مقاومت غلشی پایین که به درستی باد شده باشند، می توانند به اندازه 10٪ برای شما صرفه جویی داشته باشند. برای مثال برای وسایل نقلیه مجهز به سنسورهای الکترونیکی ، راننده می تواند مسافت بیشتری را قبل از سوخت گیری مجدد یا شارژ مجدد طی کند. کلاس مقاومت غلشی از A (کارآمدترین) تا E (کمترین بازده) است. هرچه کلاس انرژی بالاتر باشد ، مقاومت در برابر غلتک کاهش می یابد. (برچسب قبلی از A تا F محدوده داشت)

طی بررسی و میانگین گیری اتحادیه اروپا، تفاوت مصرف انرژی بین بهترین گرید با پایین ترین آن، به صورت سالیانه تقریبا ۹۰ لیتر می باشد که این مقدار در زمان عمر مفید یک حلقه لاستیک، معادل ۵ تانکر سوخت ۲۴۰ لیتری است

 

مقاومت غلتشی (بازدهی مصرف سوخت)

 

استحکام تایر و ترمز روی سطح مرطوب و لغزنده

این شاخص مربوط به این است که یک تایر چگونه می تواند در جاده های مرطوب ترمز کند. لاستیک ها از نمره A (کوتاهترین فاصله ترمز) تا E (طولانی ترین فاصله ترمز) درجه بندی می شوند. اختلاف در هر دسته می تواند به معنای 3/6 متر اضافی در فاصله توقف باشد.

استحکام و چسبندگی در رطوبت و جاده های لغزنده

صدای بیرونی

صدای خارجی مربوط به نویز تولید شده توسط تایر در هنگام عبور ماشین است و در دسی بل (دسی بل) اندازه گیری می شود. کلاسهای نویز از A (صدای کمتر در خارج از خودرو) تا B (سر و صدای بیشتر) متغیر است.

صدای بیرونی تایر

 

طبق آیین نامه جدید ، علاوه موارد یکه تا کنون از آنها یاد شد، مانند اطلاعات مربوط به مقاومت در برابر غلتش ، ترمز روی سطح مرطوب و سر و صدای خارجی و کلاس های اندازه گیری آنها ، برچسب انرژی لاستیک ممکن است 2 پارامتر اضافی دیگر را نیز نشان دهد:

  • لاستیک های زمستانی (Winter tyres) که در شرایط شدید برف مورد استفاده هستند، دارای یک پیکتوگرام مشخص بوده که «نماد کوه های آلپ» یا 3PMSF (کوه 3 قله با پوسته پوسته برف) نامیده می شود. برای داشتن پیکتوگرام ، تایر باید آزمایش خاصی برای ترمز کردن در جاده ای با برف بگذارد. همان تصویر در دیواره لاستیک دیده می شود.

 

  • لاستیک های زمستانی نوردیک (Nordic winter tyres) که برای استفاده در شرایط بسیار سرد تأیید شده اند نیز دارای یک پیکتوگرام خاص هستند که نمایانگر یک استالاگمیت یخی است. برای دریافت این پیکتوگرام ، لاستیک باید آزمایش خاصی را برای ترمز گرفتن روی یخ های بزرگ بگذراند. این تایرها فقط در کشورهای اسکاندیناوی به بازار عرضه می شوند و باید در شرایط بسیار سرد زمستان از آنها استفاده شود.

برای ارزیابی عملکرد لاستیک در 5 پارامتر مشخص شده روی برچسب ، از تست های استاندارد استفاده می شود. فقط تایرهایی که به حداقل سطح عملکرد از پیش تعیین شده می رسند ، می توانند نماد برف یا یخ را داشته باشند.

 

قوانین ارزیابی و برچسب دهی

همانطور که پیش تر هم بررسی کردیم، در مقررات (EC) شماره 661/2009 در مورد ایمنی عمومی وسایل نقلیه موتوری آمده است ، لاستیک ها باید از الزامات خاصی برای عرضه در بازار اروپا برخوردار شوند. این قانون به همان روشهای آزمایش برای پارامترهای مشابه روی برچسب لاستیک اشاره دارد و حداقل نیازها را برای کارایی ، ایمنی و حفاظت از سلامتی تعیین می کند.

از آنجا که لاستیک ها به طور مستمر در حال ارتقا کیفیت هستند و الزامات مربوط به حداقل سطح عملکردی که می توان در بازار ایجاد کرد دائما در حال سختگیرانه تر شدن می باشد ، لاستیک هایی که عملکرد پایینی دارند ، به تدریج غیرقانونی اعلام شد. بنابراین فروش لاستیک هایی با کلاس انرژی بدتر از E ، با کلاس دسته مرطوب بدتر از E یا با کلاس سر و صدا بدتر از اینکه B در بازار اروپا ممنوع است.

همچنین بازارهای آسیایی، آفریقا و … نیز از این استاندارد ها استفاده می کنند و به طبع محصولی که در اروپا مورد تایید قرار نمی گیرد جایی در سایر بازار های جهانی نیز ندارد. بنابراین تولید کننده همواره در تلاش است تا بهترین کیفیت ها را ارائه دهد تا برچسب انرژی لاستیک محصول، گرید بالاتری را دریافت کند.

فروشگاه اینترنتی آنلاین تایر، مفتخر است به سبب تجربه میدانی سال ها حضور در عرصه توزیع و فروش لاستیک برندهای مختلف، با مشاوره رایگان در زمینه خرید لاستیک ، بهترین تجربه خرید را برای شما رقم زند

 

منبع: ec.europa.eu

پاسخ دهید

20 − هشت =

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید.