بررسی چگونگی تعمیر لاستیک های آسیب دیده و نکاتی که باید حتما به آن توجه کنیم

برای اغلب افرادی که راننده هستند، ممکن است ایجاد مشکل در لاستیک های خودرو آنها رخ داده باشد. گاهی در حین رانندگی به یک نخاله ساختمانی برخورد میکنیم یا یک گودال دقیقا جایی که لاستیک ماشین شما رد می شود، وجود دارد . در این حالت ممکن است لاستیک شما سوراخ شود. اما آیا همیشه در این مواقع نیاز به تغییر و خرید لاستیک نو داریم یا امکان تعمیر تایر نیز وجود دارد؟

در جاده آسفالت ، اگر فرمان شما به طور نامعلومی در دستان شما تکان می خورد ، یا اگر صدای ترکیدگی بلندی را شنیده اید که همزمان با چرخش چرخ های شما است ، لاستیک شما شل شده یا مشکلی اساسی دارد. در این حالت ، با پیدا کردن اولین مکان امن سرعت ماشین را کم کنید و از جاده خارج شده و بایستید و از آسیب بیشتر به لاستیک یا وسیله نقلیه جلوگیری کنید. در این حالت نیاز است لاستیک را دقیق مورد بررسی قرار داده و یا حتی از زاپاس استفاده کنید

به لاستیک یدکی خودرو خود اعتماد نکنید
در اغلب اوقات لاستیک یدکی خودرو، از سایز اصلی لاستیک ها کوچکتر است (این مورد به دلیل بهینه سازی فضای داخلی صندوق است) و کمتر پیش می آید که وسایل نقلیه مجهز به تایر یدکی فول سایز باشد. لذا لاستیک یدک فقط برای رساندن شما به اولین تعمیر گاه با سرعت کم و مسافت کوتاه مناسب می باشد. در حد امکان ، باید از استفاده لاستیک زاپاس در جاده های خاکی اجتناب کرد و حتی اگر یک لاستیک یدکی در اندازه کامل (اندازه استاندارد چرخ ها) داشته باشید، باز هم از جنبه احتیاط باید این چرخ را برای مواقع اضطراری بگذارید و با اولین ارائه دهنده سرویس لاستیک تماس برقرار کنید تا بررسی و در صورت امکان تعمیر چرخ آسیب دیده را برای شما انجام دهد. اگر از سلامت لاستیک زاپاس تان غفلت کنید، ممکن است بار دیگری دچار اضطرار شده و امکان کمک برای شما فراهم نباشد که مشکل بزرگی را ایجاد خواهد کرد

آنچه برای تعمیر لاستیک خود نیاز دارید

وسیله ای که برای این منظور باید همیشه در خودرو شما موجود باشد، چندان هزینه ای ندارد. این ناچیزی هزینه زمانی پر رنگ تر می شود که شما با غفلت ورزیدن به این مهم، مجبور به پرداخت هزینه هنگفت “”بکسل“” شوید یا حتی آسیب های مالی زیادی به خودرو شما وارد شود. همچنین این ابزار سبک و کم جا بوده و کار با آن آسان است. لذا هیچ بهانه ای برای همراه نداشتن آن در خودرو شما نیست

پیشنهاد می شود همیشه کیت تعمیر لاستیک را در گوشه ای صندوق عقب تان قرار دهید. همچنین به یک کمپرسور نیز نیاز خواهید داشت. این وسیله برای زمانی که تایر های ماشین شما به هر دلیلی (غیر از پارگی و سوراخ شدن) دچار افت فشار هوای داخلی می شوند. اگر در میانه راه باشید و دسترسی به آپاراتی برای شما دشوار باشد، این مورد را می توانید با یک کمپرسور این بحران را مدیریت کنید. برخی از کمپرسور ها به فندک سیگار ماشین  (یا خروجی 12 ولت) متصل می کنید ، بنابراین شما حتی نیازی به باد کردن تایر با تلمبه نخواهید داشت.

در میان ابزارهای هر راننده ای، باید فشار سنج باد تایر موجود باشد. از آن برای بررسی فشار لاستیک های خود (یک بار در ماه) استفاده کنید و در صورت کم یا زیاد بودن باد لاسیتیک ها، با تنظیمات پیشنهادی کارخانه ، باد را تنظیم کنید. دمای محیط ، نوع جاده و عمر مفید لاستیک، شرایط رانندگی و…  از عواملی هستند که می تواند باعث از بین رفتن یا افزایش فشار باد داخل لاستیک شود و در صورت این مشکل ، می تواند مصرف سوخت بیشتر ، هندلینگ و عملکرد نامناسب خودرو را در پی داشته باشد

از دردسر جلوگیری کنید

لاستیک های خود را مرتباً بررسی کرده و قبل از اینکه آج به عمق 2/32 اینچ برسد ، آنها را تعویض کنید. یک روش آسان برای بررسی این کار این است که یک سکه کوچک وارونه در آج قرار دهید اگر این آج از خط فرضی که سکه را به 3 قسمت مساوی تقسیم میکند و آج بیش تر از 1/3 آن باشد، لاستیک شما خوب است. در غیر اینصورت ، لاستیک های جدید سفارش دهید. لاستیک هایی که از 2/32 اینچ (یا بیشتراز این مقدار ) آج فرسوده شده اند ، در معرض مشکل سوراخ شدن هستند و چسبندگی تایر در شرایط جاده ای مختلف، خوب نیست

طول عمر لاستیک ها نیز حداکثر شش سال است. برای تعیین سن لاستیک های خود نیز لازم است از شناسنامه درج شده بر روی دیواره لاستیک استفاده کنید. معنای اعداد درج شده روی دیواره لاستیک را در این مقاله بررسی کنید

اگر در لاستیک شما علائم ترک خوردگی یا پارگی وجود دارد ، یا اگر رنگ سفید یا فلزی از بین لاستیک فرسوده شده است ، فوراً آن را تعویض کنید.

تعمیر لاستیک | آنلاین تایر مرجع فروش انواع لاستیک های خارجی و داخلی

همچنین باید مطمئن شوید که از تایر مناسب شرایطی که با آن روبرو هستید استفاده می کنید. اگر در حال راندن خودرو بر روی جاده هستید ، یک لاستیک کاملاً مرغوب به شما کمک می کند تا از سوراخ شدن در آج و مهمتر از آن در دیوار کناری جلوگیری کنید.

اطمینان حاصل کنید که در هر وسیله نقلیه ای که رانندگی می کنید تمام ابزارهای لازم برای تعویض تایر را داشته باشید. کیت مراقبت و تعوویض لاستیک چندان جا گیر و اذیت کننده نیست اما حداقل شما الزاما یک آچار و جک احتیاج خواهید داشت. این نکته شاید کم اهمیت به نظر برسد و غالب افراد به آن توجهی نکنند، اما اهمیت زیادی دارد. حتی در خودرو های اجاره ای نیز بررسی کنید کیت و ابزار تعویض لاستیک کامل باشد

 

گام های بررسی و تعمیر لاستیک ماشین

مرحله اول: پنچری را پیدا کنید
هنگامی که در یک مکان امن قرار گرفتید ، از ماشین بیرون بروید و سعی کنید منبع پنچری را شناسایی کنید. گاهی اوقات فرو رفتن یک جسم خارجی در تایر ، فقط با یک نگاه واضح است و سریعا مشخص می شود. البته بعضی اوقات برای پی بردن به منبع پنچری، لازم است بررسی دقیق تر انجام گیرد

اگر به صورت واضح و بی دردسر می توانید به وضوح میخ یا پیچ فرو رفته در آج لاستیک را تشخیص دهید ، خبر خوبی است. اگر میخ یا پیچ عمیقا در آج لاستیک قرار گرفته باشد ، دیگر نیازی به برداشتن آن نیست. قوطی Fix-a-Flat خود را بیرون بیاورید ، جهت اتصال آن به شیر لاستیک خود ، دستورالعمل های آن را دنبال کنید و تمام محتوای قوطی را در لاستیک خالی کنید. باید ببینید لاستیک به طور واضح باد می شود. اگر به حالت عادی بازگشت ، چند مایل با سرعت نسبتا بالا برانید، سپس بایستید و فشار لاستیک خود را بررسی کنید. اگر به نظر می رسد لاستیک هوا را در خود نگه داشته است ، شما برای ادامه رانندگی مجاز خواهید بود ، اما در اولین فرصت با مراجعه به مراجع آپاراتی و تعمیر لاستیک، از سلامت کامل لاستیک خود اطمینان حاصل کنید.

اگر منشا سوراخ را پیدا نکردید یا اگر قوطی Fix-a-Flat ندارید ، باید چرخ را بردارید و از تایر زاپاس استفاده کنید.

 

مرحله دوم: چرخ را عوض کنید
ابتدا تایر زاپاس خود را آماده کنید و آن را در زیر قاب وسیله نقلیه خود در مقابل تایر جلو یا پشت تایر عقب قرار دهید. به این ترتیب ، اگر وسیله نقلیه شما از جک خود بیفتد ، روی قطعات اضافی می افتد و آسیب دیدگی شما و آسیب رسیدن به ماشین را به حداقل می رساند.

قبل از بالا بردن وسیله نقلیه (جک زدن ماشین) ، مهره های تایر آسیب دیده را شل کنید. چپ و راست مهره ها را به یاد داشته باشید

در مرحله بعد ، دستورالعمل های کتابچه راهنمای خودرو را دنبال کنید تا متناسب با آن چگونگی تعویض لاستیک و جایگزین کردن لاستیک زاپاس را بیابید

هنگامی که چرخ آسیب دیده به وسیله جک از زمین بلند شد ، مهره های آن را کاملا باز کنید و در جایی امن قرار دهید. چرخ را به سمت بدن خود بیرون بکشید. 🔺 مراقب باشید – لاستیک می توانند سنگین باشند.🔺

 

مرحله سوم: میزان پنچری را ارزیابی کنید
اگر لاستیک در آج خود سوراخ داشته باشید ، می تواند برطرف شود. لاستیک هایی که در شرایط مناسب هستند حداکثر می توانند وجود یک سوراخ (کوچک) را بر بدنه خود تحمل کنند. اگر سوراخ در دیواره کناری شما باشد (بخشی از تایر که دیواره کناری و عمودی را تشکیل میدهد) ، فقط باید با لاستیک زاپاس جایگزین کنید و در اولین فرصت ممکن لاستیک را تعویض کنید.

اگر سوراخ در آج لاستیک است و با ریختن یک قوطی Fix-a-Flat در آن نمی توانید از آن مراقبت کنید و باد دائما در حال کاهش است ، لاستیک را به قسمت عقب وسیله نقلیه خود انتقال دهید  و مجددا در اولین فرصت ممکن برای برطرف کردن مشکل به یک مرکز خدمات مراجعه کنید

 

مرحله چهارم: مشکل را برطرف کنید
اگر جسم خارجی در لاستیک شما وجود دارد و لاستیک دیگر نمی تواند هوا را نگه دارد ، جسم را خارج کنید. در تصاویر زیر ، از یک ابزار پیچ استفاده شده است تا طناب را در لاستیک قرار دهد ، به این صورت که از نخ های لاستیکی به خصوصی استفاده می شود که در سوراخ ایجاد شده فرو رفته و با آتش زدن نخ، اضافات خارجی آن سوخته و نخ در سوراخ فیکس می شود.

فقط برای انجام این فرایند باید توجه کرد که قطر سوراخ برای این منظور نیاز است حدود اندازه یک مداد رنگی باشد. اگر کمتر از این حد باشد، لازم است سوراخ را گشاد تر کرد (با همان ابزار پیچ ) سپس با فشار و قدرت دست، طناب را وارد سوراخ میکنیم و نا گهانی ابزار را از تایر خارج میکنیم. در این صورت طناب نباید از سوراخ خارج شود

این شیوه تا حدود زیادی میتواند جواب گو باشد. اما برای بار چندم تاکید میکنیم، پس از رسیدن به یک مرجع ارائه خدمات لاستیک باید برای بررسی دقیق چرخ اقدام کنید

لاستیک ها ممکن است به وسیله یک میله فولادی، پیچ، میخ بلند، حتی شاخه های درخت و سنگ و کلوخ دچار پارگی شوند

گشاد کردن سوراخ تایر برای تعمیر لاستیک

آماده سازی طناب برای پر کردن سوراخ جهت تعمیر لاستیک

تعمیر تایر

مرحله پنجم: چرخ را دوباره نصب کنید
با استفاده از کمپرسور هوا لاستیک را به میزان فشار توصیه شده باد کنید.  پس از باد کردن ، مراحل نصب تایر را که در بالا توضیح داده شد ، معکوس کنید تا دوباره چرخ را نصب کنید. ابتدا مهره های چرج را با دست نصب کنید تا چرخ به توپی محکم شود. سپس ، هنگامی که جک را برداشته اید ، از آچار لگن استفاده کنید تا مطمئن شوید که مهره های قالپاق محکم هستند. آنها را به صورت ستاره محکم کنید ، بنابراین چرخ به طور یکنواخت محکم خواهد شد. در نهایت تمام وسایل نظیر ، جک و آچار لگن را به جای مناسب خود برگردانید.

توجه داشته باشد، لازم است مجددا لاستیک بالانس و تراز شود.

 

در نهایت لازم به ذکر است که تعمیر تایر های فرسوده و یا تایر های دست دوم، اصلا توصیه نمی شود و نوعی نقض امنیت و سلامت لاستیک و در نهایت سلامت سرنشینان خودرو است اما گاهی به هردلیل آسیب هایی به تایر وارد می شود و میتوان در صورت تایید تکنسین متخصص؛ اگر این سوراخ شدگی یا پارگی کمتر از 7 میلی متر است و بر سطح لاستیک ایجاد شده است (اگر سوراخ بر دیواره باشد، فکر تعمیر را از ذهن تان خارج کنید) این آسیب قابل تعمیر است .

 

منبع : بررسی میدانی و تجربه کاری سالها حضور در عرصه فروش و توزیع تایر تیم “”آنلاین تایر“”

پاسخ دهید

14 − یک =

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید.