توجه به ارتباط میان سیستم ترمز و نوع لاستیک های مورد استفاده در خودرو شما، ضامن امنیت و سلامت جان سرنشینان خودرو شما در هنگام خطری اضطراری است

بسیاری از افراد به رابطه میان لاستیک مناسب و ترمز خود توجهی ندارند ولی باید یادآور شویم که هیچ سیستم دیگری در اتومبیل شما برای امنیت شما و خانواده تان و همچنین محافظت از خودرو شما، به این اندازه مهم نیست. ترمز گیری با یک اشاره کوچک پا، باید از اولویت های اصلی در یک خودرو باشد اما شناخت و دانستن عوامل و نشاهایی که اخطار میدهد ترمزها شما دچار اختلال شده است و نمی تواند به درستی کار کند نیز بسیار مهم است .

در یک وسیله نقلیه اتومبیل ، سیستم ترمز چیدمان اتصالات و اجزای مختلف است (مانند لوله ها یا اتصالات مکانیکی ، دیسک ترمز ، سیلندر اصلی یا تکیه گاه و غیره) که به گونه ای مرتب شده اند که انرژی جنبشی خودرو را به انرژی گرمایی که در نهایت منجر به کاهش سرعت و توقف خواهد شد، تبدیل می کند تبدیل انرژی جنبشی به انرژی گرمایی تابعی از نیروی اصطکاکی است که در اثر برخورد اصطکاکی بین کفش های ترمز و درام متحرک یا دیسک سیستم ترمز ایجاد می شود.

چرا یه ترمز نیاز داریم؟ شاید سوال ساده ای باشد اما اهمیت زیادی دارد. ما از ترمز برای موارد یر استفاده میکنیم:

  • برای متوقف کردن وسیله نقلیه در حال حرکت.
  • برای پارک کردن یک وسیله نقلیه در یک سطح صاف یا در شیب
  • یک عامل مهم پیشگیری برای حوادث.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدن وسیله نقلیه در شرایط جاده ای مختلف.

طبقه بندی انواع ترمز بر اساس معیار های متفاوتی انجام میگیرد که در ادامه به بررسی برخی از آنها میپردازیم

1. بر اساس منبع قدرت

منبع قدرتی که نیروی وارد شده توسط راننده بر روی پدال ترمز را به دیسک ترمز منتقل می کند تا در نهایت خودرو ترمز کرده و یا متوقف شود ، 6 نوع است

ترمز مکانیکی
ترمز هیدرولیک
ترمز هوا یا پنوماتیک
ترمز خلاء
ترمز مغناطیسی
ترمز برقی

2. بر اساس اصطکاک

بر اساس تماس اصطکاکی نهایی که بین اجزای ترمز ایجاد می شود سیستم های ترمز 2 نوع هستند

ترمزهای انبساطی داخلی (به عنوان مثال – ترمزهای کاسه ای)

ترمزهای انقباض خارجی (به عنوان مثال ترمزهای دیسکی)

 

3. بر اساس برنامه

بر اساس روش استفاده ترمز، سیستم های ترمز 2 نوع هستند

ترمزهای پا یا سرویس

ترمز دستی یا پارکینگی

 

4. بر اساس توزیع نیروی ترمز

ترمزهای تک عاملی

ترمزهای دوگانه

سیستم ترمز ماشین / آنلاین تایر فروشگاه اینترنتی انواع تایر های خارجی و ایرانی

سیستم ترمز ماشین شما یک گروه پیچیده از قطعات است که نقشی اساسی در حفظ امنیت شما دارند. در این مقاله توضیح مختصری در مورد چگونگی کارکرد همه اجزای این عضو حیاتی خودرو، از پدال ترمز تا  عملکرد سایر اجزای سیستم ترمز را به زبانی سایده، شرح میدهیم.

 

بررسی اجزای ترمز

یک مدار ترمز هیدرولیکی دارای سیلندرهای اصلی و مخزن پر از مایع است که توسط لوله ها متصل می شوند. اجزای سیستم ترمز عبارتند از:

پدال ترمز

پدال یک اهرم فولادی قوی است که نیرو را از پای شما به سیلندر اصلی منتقل می کند.

سیلندر اصلی

به زبان ساده ، هنگامی که روی پدال ترمز فشار می آورید ، سیلندر اصلی از طریق یک میله فشار به سمت جلو رانده می شود. سیلندر اصلی از یک پیستون و یک مخزن مایعات تشکیل شده است. هنگامی که پیستون حرکت می کند ، روغن ترمز را از طریق خطوط ترمز به داخل “کولیس ترمز” یا “سیلندر چرخ” هل داده می شود .

دیسک ترمز

امروزه اکثر اتومبیل ها دارای ترمز دیسکی بر روی چرخ های جلو هستند . البته برخی نیز دارای ترمز دیسکی در عقب می باشند. روغن ترمز که از سیلندر اصلی از طریق لوله های ترمز فشرده می شود ، یک پیستون را در کولیس ترمز هل می دهد. این فشار به لنت ترمز وارد می شود.

لنت های ترمز

لنت های ترمز معمولاً از یک ترکیب آلیاژی یا فلزی سخت ساخته می شوند. در نظر بگیرید اصطکاک و حرارتی را که با وارد کردن نیرو ترمز بر روی لنت وارد می شود ، چقدر زیاد است! بنابراین منطقی است که لنت ها برای مقاومت در برابر گرما و فشار زیاد باید از جنس مستحکمی ساخته شده باشند. هنگامی که لنت های ترمز با روتور (Rotors – قسمت گرداننده یک جسم) تماس می گیرند ، اصطکاک ایجاد شده و نیروی بازدارنده ایجاد می شود و در نهایت موجب توقف خودرو خواهد شد

روتور (Rotors)

آخرین قسمت سیستم ترمز شما ، به عنوان روتور شناخته می شوند. روتورهای ترمز به طور معمول از جنس چدن ساخته می شوند تا گرما را پراکنده کنند و با گذشت زمان تاب نخورند. روتور بین چرخ و دوک پیچ می شود و با همان سرعت چرخش تایر می چرخد.

لاستیک ماشین

لاستیک های اتومبیل شما بر روی ترمز ، ایمنی و توانایی کنترل وسیله نقلیه و سواری تأثیر می گذارد. لاستیک های شما دائما باید مراقبت شود و به طور مرتب از نظر فشار هوا ، عمق آج ، تعادل و تراز مناسب بررسی شوند. مطالعه مقاله مراقبت از لاستیک و نکاتی که باید در نظر داشته باشیم، در این خصوص کمکی زیادی به شما خواهد داشت

 

شرح مفصل انواع سیستم ترمز بر مبنای منبع قدرت (تغذیه) آنها

1. ترمزهای مکانیکی
ترمزهای مکانیکی نوعی سیستم ترمز است که در آن نیروی ترمز توسط راننده بر روی پدال ترمز وارد شده و از طریق اتصالات مکانیکی مختلف مانند میله های استوانه ای ، تکیه گاه ، فنر و غیره به روتور دیسک منتقل می شود تا سرعت کاهش یافته و یا وسیله نقلیه را متوقف کند.

از ترمزهای مکانیکی در وسایل نقلیه مختلف قدیمی استفاده می شد اما به دلیل کارایی کمتر ، امروزه منسوخ شده اند.

 

2. ترمزهای هیدرولیک
ترمز هیدرولیکی، نوعی سیستم ترمز است که در آن ابتدا نیروی ترمز وارد شده توسط راننده بر روی پدال ترمز توسط سیلندر اصلی به فشار هیدرولیک تبدیل می شود . این فشار هیدرولیکی از سیلندر اصلی به روتور منتقل می شود و در نهایت موجب کاهش شتاب و سرعت میگردد.

در این نوع سیستم، به جای اتصالات مکانیکی ، از روغن ترمز در ترمزهای هیدرولیک برای انتقال نیروی پدال ترمز استفاده می شود تا خودرو متوقف شود یا سرعت آن را کاهش یابد.
امروزه تقریباً تمام موتور ها و اتومبیل ها، به سیستم ترمز هیدرولیکی مجهز هستند که به دلیل داشتن اثربخشی بالا و قابلیت تولید نیروی ترمز بالا محبوبیت زیادی داشته است.

در ویدئو زیر چگونگی عملکرد ترمز هیدرولیکی را تماشا کنید:

3. ترمزهای بادی یا پنوماتیک (Pneumatic)
در این مدل از ترمز، از هوای جوی که از طریق کمپرسورها و سوپاپ ها انتقال می یابد، برای انتقال نیروی پدال ترمز از پدال به روتور دیسک استفاده می شود.

ترمزهای بادی ، عمدتا در وسایل نقلیه سنگین مانند اتوبوس و کامیون استفاده می شوند زیرا ترمزهای هیدرولیک قادر به انتقال نیروی ترمز زیاد از فاصله زیاد نیستند و همچنین ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic) ترمزگیری بیشتری نسبت به ترمزهای هیدرولیکی که نیاز خودروهای سنگین است ، ایجاد می کنند.
احتمال خرابی ترمزهای پنوماتیک کمتر است زیرا معمولاً به مخزن تهویه مناسبی مجهز هستند . غالبا علت خرابی ترمز در این نوع سیستم، نشت در خطوط ترمز یا مخزن هوا است.
اتومبیل های سنگین پیشرفته، این روزها به دلیل کارآیی بیشتر پنوماتیک ، از سیستم ترمز بادی استفاده می کنند.

 

4. ترمزهای خلاء
در سیستم ترمز خلاء، خلا درون خطوط ترمز باعث حرکت لنت ترمز می شود و در نهایت باعث متوقف شدن یا کم شدن سرعت خودرو می شود.

اگزوزر ، سیلندر اصلی ، خطوط ترمز ، سوپاپ ها به همراه روتور دیسک از اجزای اصلی هستند که با هم ترکیب می شوند و یک سیستم ترمز خلا ایجاد می کنند
از ترمزهای خلا در قطارهای قدیمی یا معمولی استفاده می شد و امروزه به دلیل اثربخشی کمتر و ترمزگیری کند ، با ترمزهای هوا جایگزین شده است
ترمزهای خلا ارزان تر از ترمزهای بادی هستند اما ایمنی آنها نسبت به ترمزهای بادی کمتر است.

 

5. ترمزهای مغناطیسی
در این نوع سیستم های ترمز ، از میدان مغناطیسی تولید شده توسط آهن ربا های دائمی برای ترمزگیری خودرو استفاده می شود.

این کار بر اساس این اصل انجام می شود که وقتی آهنربا را از یک لوله کوپر عبور می دهیم ، میدان مغناطیسی تولید می شود و این میدان مغناطیسی تولید شده توسط این جریان گردابی ترمز مغناطیسی را ایجاد می کند.
این سیستم ترمز اصطکاکی نیست و بنابراین ساییدگی یا پارگی کمتری را ایجاد میکند.  این فناوری پیشرفته ای است که در آن هیچ فشاری برای ایجاد ترمز لازم نیست. پاسخ به ترمزگیری در این نوع سیستم در مقایسه با سایر سیستم های ترمز بسیار سریع است.

6. ترمزهای الکتریکی
این نوع ترمز در خودروهای الکتریکی استفاده می شود و در آن ترمز با استفاده از موتورهای الکتریکی که منبع اصلی برق در وسایل نقلیه الکتریکی است ، انجام میگیرد. این سیستم به 3 نوع کلی تقسیم می شود:

(الف) ترمزهای متصل: هنگامی که پدال ترمز در خودروی الکتریکی فشار داده می شود ، قطبیت تغییر می کند که موجب معکوس شدن جهت چرخش موتور و کم شدن سرعت خواهد شد.

(ب) ترمز احیاکننده : نوعی ترمز الکتریکی است که در آن هنگام ترمز گرفتن موتور که منبع اصلی برق خودرو است ، به ژنراتور تبدیل می شود . به بیان ساده تر وقتی پدال ترمز فشرده می شود، منبع تغذیه موتور که انرژی مکانیکی چرخها را به نیروی چرخشی موتور تبدیل می کند، برعکس شده و این انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. این انرژی الکتریکی در باتری ذخیره میگردد.  ترمز احیا کننده باعث صرفه جویی در انرژی  شده و به طور گسترده ای در وسایل نقلیه الکتریکی امروزی استفاده می شود.
(ج) ترمز دینامیکی یا رئوستات : نوعی ترمز الکتریکی است که در آن مقاومت ایجاد شده توسط رئوستات باعث ترمز می شود ، در این نوع ترمز، یک رئوستات به مدار متصل می شود که مقاومت موتور را که مسئول شتاب گیری است فراهم کرده و این مقاومت تا زمان توثقف کامل وسیله ادامه می یابد

 

3 مشکل شایع در سیستم ترمز

 1 – سایش ترمز

سیستم ترمز دائما در حال استفاده است و به سبب همین استفاده میزان اصطکاک و در نتیجه استهلاک زیادی را دارد.  لنت ترمز بیشترین عضو درگیر در این سسیتم است. بصورت متوسط باید هر 6 ماه یا هر زمان که مشکوک به مشکلی شدید ، لنت های ترمز خود را چک کنید. علائم سایش ترمز می تواند شامل جیر جیر ، سفت شدن پدال ترمز یا افزایش فاصله توقف باشد. اکثر لنت های ترمز دارای یک زبانه فلزی نازک هستند که وقتی سایش لنت ها به حد خطرناکی می رسد ، در برابر روتور لرزان می شود و از آسیب به روتور جلوگیری می شود. با این حال ، برخی از تولیدات لنت های ترمز از این زبانه برخوردار نیستند و در صورت عدم بررسی دوره ای ، می توانند به قدری خراب شوند که روتورها را خراب کند.

یکی دیگر از دلایل مهم خرابی ترمز و صدای جیر جیر ، گرد و غبار است. گرد و غبار ترمز را می توان با فشار باد از روی سیستم ترمز از بین برد ، اما باید این کار با احتیاط انجام گیرد و البته می بایست نسبت به صداهای ایجاد شده از ترمزتان حساس باشید و صداها بصورت دقیق توسط تکنسین تعمیر خودرو خود بررسی کنید.

2 – روتور پیچ خورده

این مشکل در اتومبیل های جدید بیشتر دیده می شود ، اما در همه سیستم های ترمز دیسکی امکان پذیر است. روتورها بخاطر گرم شدن بیش از حد یا فیکس شدن نادرست چرخ ها ، تاب می خورند. یک روتور تاب خورده در هنگام استفاده از ترمز به صورت ضربان است و مشکل را به شما گوشزد میکند. این ضربان ممکن است آزار دهنده و عین حال بسیار خطرناک باشد.

برای کاهش هزینه ها ، در بسیاری از اتومبیل های جدید، روتور بسیار نازک طراحی می شود و فیکس شدن آن آسان تر انجام می شود.در مواجه با مشکل ضربان هنگام ترم گیری،  با مکانیک خود مشورت کنید و از او این مشکل سوال بپرسید. شاید نیاز به تعویض روتور داشته باشید
گاها نیازی به تعویض روتور نیست و با تعمیر می توان مشکل را برطرف کرد. در این صورت روتور تاب خورده بر روی دستگاه تراش نصب می شود و با یک ابزار برش مخصوص، لایه نازکی از سطح روتور تراشیده می شود. این صافی روتور را بازیابی کرده و احساس پالس در پدال را از بین می برد.برای نصب مجدد نیز، کاملا باید دقت کنید چرا که اگر مهره های محکم به طور مساوی سفت نشده باشند ، روتور می تواند از فشار ناهموار دوباره تاب بخورد و زحمات شما برای تعمیر روتور هدر رود

 

3 – لاستیک

بیشترین مشکلات لاستیک مربوط به بالانس، تراز و ساییدگی آج است. توجه به چگونگی و محل فرسودگی های موجود بر سطح تایر نیز مهم است زیرا آسیب و توجه به شکل ظاهری لاستیک ممکن است نشان دهد که لاستیک شما فقط فرسوده نشده و مشکل دیگری نیز در این میان وجود دارد. از جمله این مشکلات می توان به تراز نبودن وسیله نقلیه یا جدا شدن تسمه در لاستیک یا … اشاره داشت. این نوع مشکلات به سادگی در طی بازرسی های ماهانه ای که انجام می دهید به سادگی قابل تشخیص است
هنگام رانندگی با اتومبیل خود ، به صدای تایرهای خود گوش دهید. اگر صدای لرزش یا صدای تپشی می شنوید ، این می تواند نشان دهنده مشکلی در تایر باشد .

همچنین ، هنگام رانندگی با سرعت ثابت در جاده ای مسطح ، توجه کنید که آیا ماشین به یک سمت کشیده می شود؟ اگر پاسخ مثبت است، این می تواند نشان دهنده کم شدن باد لاستیک شما باشد ، یا حتی ممکن است در طرفی که ماشین به سمت آن متمایل است، مشکل جدی ای وجود داشته باشد. اگر هیچ یک از این مشکلات در هنگام بازرسی بصری مشهود نباشد ، ممکن است دچار مشکل ترمز شده باشد یا چرخ های شما از حالت تراز خارج شده باشد.

به یاد داشته باشید که یک لاستیک باکیفیت، باید سه عاملی که بر روی برچسب انرژی تایر درج شده است را در رده بالایی داشته باشد. داشتن عمق آج خوب برای حفظ چسبندگی و ترمزگیری در هنگام خیس بودن مسیر دو عامل مهمی است که از هیدروپلانیگ جلوگیری کرده و امنیت ما را تضمین می کند.

 

نکاتی برای مراقبت از ترمز های خودرو

  • از ترمز ناگهانی به شدت خودداری کنید. بهتر است با فشار متوسط ​​پا بر روی پدال ، سرعت خود را کم کنید و سپس اجازه دهید سرعت ماشین کم شود
  • دائماً و بصورت پالس پالس بر روی پدال ترمز فشار وارد نکنید. این کار باعث گرم شدن بیش از حد ترمز و افت عملکرد آن می شود.
  • هنگام عبور از مناطقی که شیب تندی دارند ، برای صرفه جویی در ترمزگیری ، رانندگی با دنده پایین (دنده سنگین) را انتخاب کنید. این کار از مقدار ترمز گیری شما میکاهد و البته سرعت شما در چارچوب سرعت مطمئنه است. علی الخصوص اگر در جاده های یخبندان یا برفی باشیم، توجه به این نکته ضمین سلامت ماست.
  • چرخ ها و سیستم ترمز خود را تمیز نگه دارید. ترمزهای تمیز عملکرد باکیفیت تری دارند و دما لنت بیش از حد بالا نمی رود. از یک پاک کننده خوب چرخ استفاده کنید
  • لاستیک های خود را به طور منظم بررسی کنید. حداقل به صورت ماهانه . البته اگر مرتباً در مسافت های طولانی رانندگی می کنید یا به یک گودال برخورد کرده اید و یا در حین رانندگی با یک جسم خارجی برخورد داشته اید، لازم است دقیق تر و به فواصل کوتاه ری چرخ های ماشین را بررسی کنید
  • مراقب ارزانی های مشکوک باشید! برخی از مغازه ها با دستکاری کردن در سیستم ترمز، خدمات ارزان خود را به شدت تبلیغ میکنند. اما این مسئله اهمیت ویژه ای دارد و لازم است از مکانیکی که به آن اعتماد دارید و در درازمدت همیشه از ارائه خدمات وی راضی بوده اید، استفاده کنید

ادامه دارد ….

 

منبع : حاصل تجربه های میدانی تیم متخصص آنلاین تایر

پاسخ دهید

شانزده − 13 =

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید.