تایر زمین گل و لای یا Mud terrain لاستیک هایی با الگوی آجدار بزرگ و عمقی هستند که برای پاکسازی گل و لای از شکاف ها (یا حفره ها) بین بلوک های تایر، طراحی شده اند. این نوع لاستیک قبلا فقط برای استفاده در ماشین آلات کشاورزی و صنعتی مانند تراکتور کاربرد داشت. بر روی سطح این مدل تایر فاصله های عمیقی الگوی آج را تشکیل می دهند. پس از ساخت این مدل تایر ؛ تراکتورهای مزرعه ای در سراسر آمریکا استفاده گسترده از آن را آغاز کردند. هدف از ساخت این تکنولوژی از لاستیک،این بود که یک تایر Mud terrain میتواند با توجه به فاصله زیادی که بین بلوک های عمیق آج دارد، با حداقل سرعت به راحتی در زمین های گِلی حرکت کند و در گِل و لای فرو نرود.

به عبارت دیگر ، سطح لاستیک با بلوک های بزرگ لاستیکی و شکاف های عمیقی بین آنها پوشانده شده است. هرچه بلوک های آج به یکدیگر نزدیکتر باشند ، سریعتر باید چرخ ها را بچرخانید تا گل و لای آن پاک شود. با وجود بلوک های بزرگ ، برای رانندگی در زمین های گِلدار ، تایر ایده آل Mud terrain است. مثلا برای انجام برخی از آفرودهای جدی الزاما باید این نوع تایر بر رئی خودرو نصب باشد.

لاستیک های گِل و لای برای رانندگی در شرایط سخت و خارج شهر طراحی شده اند. لذا در مصارف روزمره مناسب نیست و رانندگی با آنها میتواند سخت باشد. همچنین این مدل لاستیک در شرایط عادی می توانند بسیار پر سر و صدا باشند. علاوه بر این ، این تیپ از لاستیک در واقع مصرف سوخت را افزایش می دهد ، عمر کوتاهتری دارد . تنها زمانی که ممکن است این مدل از لاستیک برای شما مناسب باشد، هنگام آفرود حرفه ای در زمین های گل آلود و سنگلاخ خارج از شهر است.

لاستیک Mud Terrain

آیا استفاده از لاستیک های گل لای در باران ایمن است؟

Aquaplaning (یا هیدروپلانینگ) زمانی اتفاق می افتد که لاستیک نتواند آب را از بین بلوک های آج خارج کند. این می تواند منجر به گیج زدن فرمان خودرو شود که البته هیچ ارتباطی با جاده ندارد. یعنی باعث شود ماشین کاملاً از کنترل راننده خارج شده و دور بزند. هرچه سرعت رانندگی شما بیشتر باشد ، احتمال ایجاد این مشکل بیشتر است

لاستیک های Mud terrain برای هوای باران ایده آل نیستند . بسیاری از لاستیک های گل و لای، آکواپلن هستند ، بنابراین در زیر باران می تواند خطرناک باشد. غالبا لاستیک های تمام فصلی به لاستیک های گل و لای ترجیح داده می شوند ، اما اگر هر ساله مایل به تعویض لاستیک های خودرو هستید، بهتر است از لاستیک های 4 فصل استفاده شود.

لاستیک های گل و لای نسبت به انواع دیگر لاستیک، مستعد آکواپلان سازی هستند و همین امر آنها را به یکی از لاستیک های با ایمنی کمتر برای استفاده در زیر باران تبدیل می کند.

 

یکی دیگر از نکات مهم در مورد آکواپلانینگ ، عمق آج است. با فرسوده شدن لاستیک ها در اثر استفاده مکرر، عمق آج به تدریج کاهش می یابد. عمق کمتر آج به معنای فضای کمتری برای تایر برای ذخیره آب اضافی است. بنابراین این بدان معناست که در هنگام بارندگی لاستیک های گلی با حجم زیادی از آب و گِل و لای مواجه شده و موجب حادثه می شود

لاستیک تمام فصل یا زمینی در باران عملکرد بسیار بهتری به نسبت Mud terrain خواهد داشت ، زیرا در این نوع تایر برای تخلیه آب شیارهایی با عمق متعادل طراحی شده است. لاستیک های Mud terrain به منظور پاک کردن گل ضخیم و سنگها دارای شیارهای عمیقی هستند. این نکته برای آفرود بسیار مناسب است ، اما به این معنی است که هنگام رانندگی در زیر باران ، لاستیک های گلی انتخاب خطرناک تری نسبت به لاستیک تمام فصل است. البته لاستیک های مخصوص باران حتی از یک لاستیک تمام فصل نیز بهتر است و ایمینی دو چندانی را برای شما به همراه دارد

 

تایر گل و لای یا Mud Terrain

از پر فروش ترین نوع لاستیک Mud terrain ، میتوان به Nitto Trail Grappler اشاره کرد. آنلاین تایر را در این مقاله همراهی کنید

Ejection یا پرتاپ

Ejection یک واحد اندازه گیری اساسی در تایر گِل و لای است که به معنای سرعت تمیز شدن لاستیک توسط خود لاستیک می باشد. گل و لای برای عبور از تایر غالباً به حرکت و چرخش مداوم احتیاج دارد ، اما این مورد گاهی برای مسیر همیشه گزینه ای در دسترس نیست. به همین دلیل فاصله آج برای تایر Mud terrain بسیار مهم است. این حفره های بزرگ باعث می شود که با چرخش لاستیک ، آوار، سنگ و گل و لای خارج شود. هرچه سرعت مورد نیاز به تخلیه آلودگی از میان آج کمتر باشد ، کنترل بیشتری بر روی خودرو خواهید داشت.

 

رقیب مدرن

لاستیک های شعاعی و لاستیک گل و لای امروزی چیزی کمتر از یک شاهکار مهندسی نیست. تولید لاستیکی که به اندازه کافی بادوام باشد تا بتواند در ناهموارترین زمین ها سفر کند و در بزرگراه ها روان حرکت کند، موردی بود که علاقه مندان به سفر در خارج از شهر و محیط های جنگی و کوهستانی تنها ده سال پیش می توانستند خواب آن را ببینند. در حالی که مدعیان زیادی در بازار وجود دارد ، تعداد کمی از آنها مانند Nitto Trail Grappler از کیفیت لازمی برخوردارند. در این مدل از لاستیک، با توجه به اینکه در اندازه ها و قطرهای مختلف تایر  ارائه می شود ،نمونه ای ایده آل برای سفر در  زمین لجن زاری خواهد بود

 

فاصله آج

اگر مجبور باشیم یک ویژگی که یک تایر گل و لای را از سایر تایر ها جدا می کند، انتخاب کنیم ، فاصله عمیق و بزرگ قرار گرفته بین آج است. همانطور که در یک تراکتور مزرعه مشاهده می کنید ، این حفره های وسیع باعث افزایش چسبندگی در خاک با سرعت کمتری می شوند. این خلأهای بزرگ موجب می شود که تایرهای گل و لای به نسبت یک تایر چهار فصل که فاصله کمتری بین آج آن وجود دارد، برای ماشین آلات کشاورزی و صنعتی مناسب باشد

 

آج فرعی

در تولید لاستیک های Mud terrain اخیرا آج دیواره های جانبی نیز افزوده شده است. گرچه این تکنولوژی منحصر به تایر گل و لای نیست ، اما قطعاً یک ویژگی رایج تر در این نوع لاستیک است. به نظر می رسد یک نشانه و سبک ساده و تازهخ ای برای افزایش کارایی این نوع لاستیک باشد ، آج اضافه می تواند به یک قسمت مهم از معادله کشش خارج از جاده تبدیل شود. از شیارهای عمیق گرفته تا کوه های تپه ای پر از چاله و گودال، تفاوتی ندارد!  هرچه چنگ زنی بیشتری به سطح داشته باشد ، از لحاظ امنیتی بهتر است.

 

لبه های پیشرو

برای اینکه یک رانندگی امن و راحت در زمین لجن داشته باشید ، شما به لبه های پیشرو در لاستیک نیاز دارید. بدین معنا که لبه های پیشرو به لاستیک این امکان را می دهد تا گل ضخیم میان آج را از بین ببرد و دست شما را برای رانندگی در جاده با شرایط مختلفی باز می گذارد.

 

میزان بارگذاری

هر لاستیک دارای آستانه تحمل بار مشخصی است که نشان می دهد تایر می تواند در PSI خاص چه وزنی را تحمل کند. شایان ذکر است که همه تایر های مناسب زمین های گل و لای برای کامیون های سنگین در نظر گرفته نشده است و شما باید اطمینان حاصل کنید که از نظر وزن، آیا این تایر مورد نیاز خودرو و نیازهای احتمالی حمل بار شما خواهد بود یا خیر.

 

منبع: drivingline.com

پاسخ دهید

یازده − 5 =

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید.