امروزه یكی از علل عمده تصادفات در جاده ها، پدیده هیدروپلانینگ است. این پدیده شبیه یک کابوس است! بارش باران و لغزندگی سطح جاده موجب از دست رفتن کنترل بر روی خودرو شده و اتومبیل مانند یک اسکیت بدون توقف، روی جاده سر می خورد

خوشبختانه با بالاتر رفتن آگاهی عوام مردم و البته به کار گیری تخصص مهندسین مکانیک در طراحی تایر و خودرو، لازم نیست خیلی بترسیم و تاحدودی امکان کنترل خودرو نیز فراهم شده است. توجه داشته باشیم همیشه نمی توان شرایطی را که در آن رانندگی می کنیم را کنترل کنیم ، اما می توان اطلاعات خودمان و البته تجهیزات مورد نیاز خودرو خود را برای بالاتر بردن ضریب اطمینان سفر در شرایط جاده ای لغزنده، آماده کرده و سفر امنی را داشته باشیم

اولین قدم ساده است: “خود را بشناس ، دشمنت را هم بشناس ، و بعد عمل کن! لازم نیست از نتایج صد در صد بترسی”. ممکن است این اصطلاح اشاره خاصی به هیدروپلانینگ نداشته باشد ، اما این فلسفه و مثال در ادامه قابل لمس خواهد شد وقتی که “”دشمن”” را به شما معرفی کنیم

 

Hydroplaning چیست؟

به طور کلی ، هیدروپلانینگ (که گاهی اوقات به عنوان “آکواپلانینگ” نیز شناخته می شود) لغزش غیرقابل کنترل روی سطح مرطوب جاده است. در اصل ، لاستیک های شما قدرت خود را در جاده از دست داده اند و خیس بودن سطح مسیر موجب از دست رفتن قدرت چسبندگی لاستیک می شود. میزان چسبندگی هر لاستیک، بر روی برچسب انرژی آن درج شده است.

این مشکل می تواند منجر به مجموعه ای از شرایط نامطلوب و گاه خطرناک شود. ماشین می تواند چپ کند ،گاهی به طور کامل به لاین دیگر جاده پرتاپ شود یا به دیوارهای محافظ و سایر ماشین ها برخورد کند . لذا هیدروپلنی اتومبیل شما را به یک سورتمه 2 تنی گران قیمت و کنترل نشده تبدیل می کند که فاجعه به بار خواهد آورد …

توجه به این نکته ضروری است که هیدروپلانینگ نیازی به آب زیاد در جاده ندارد. این پدیده حتی می تواند پس از یک بارندگی خیلی سبک نیز رخ دهد. هر زمان آب روی زمین باشد ، چسبندگی لاستیک تا حدی به خطر می افتد.

چه عواملی باعث ایجاد هیدروپلانی می شود؟

عوامل بسیاری بر توانایی لاستیک در مقاومت در برابر هیدروپلنینگ تأثیر می گذارد. عمق آج تایر  مهمترین آنهاست. هرچه این شیارها عمیق تر باشند ، آب بیشتری می توانند ، خارج کنند. طبق بررسی های آنلاین تایر ، اکثر لاستیک های جدید دارای عمق آج کمتر از 32/11 اینچ هستند. با ساییدگی لاستیک ، عمق آج کاهش می یابد – و پتانسیل خودرو شما برای هیدروپلنی افزایش می یابد. وقتی عمق آج شما 2/32 اینچ باشد – حداقل قانونی میزان بلندی آج در بیشتر ایالت ها – باید لاستیک ها را تعویض کنید زیرا خطر هیدروپلنینگ بسیار افزایش می یابد.

آج لاستیک اتومبیل شما به گونه ای طراحی شده است که آب را از زیر آن پراکنده کند تا باعث چسبندگی لاستیک روی سطح جاده شود. وقتی آب های سطحی جاده از زیر لاستیک شما خارج نشود ، لاستیک ها قدرت چسبندگی را از دست داده و وسیله نقلیه شما شروع به هیدروپلن می کند. این بدان معنی است که توجه و نگهداری از لاستیک ها، از جمله مواردی است که حیاتی به نظر می رسد

هیدرو پلانینگ یا آکوپلانی

چگونه می توان از هیدروپلانینگ جلوگیری کرد؟

همانطور که در بالا بحث شد ، هیدروپلانینگ می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. مطمئناً برخی از آنها از کنترل شما خارج هستند – اما ، برخی دیگر در آن کنترل دارند. به همین سبب برخی از آنها را با هم دیگر بررسی میکنیم:

  1.  سرعت خود را کم کنید
    ممکن است واضح به نظر برسد اما هرچه سریعتر حرکت کنید خطر هیدروپلان سازی بیشتر می شود. اگر هنگام شروع باران در جاده هستید (یا بعد از اینکه می دانید باران باریده است) ، بهترین کار شما حفظ سرعت مطمئنه و کاهش یافته است. میزان کاهش سرعت به نوع و کیفیت جاده ، وضعیت لاستیک ها و شرایطی که رانندگی می کنید بستگی دارد. با این اوصاف ، معمولاً ایده خوبی است که به عنوان یک قانون اساسی ، سرعت خود را در حدود 5 یا 10 مایل در ساعت کاهش دهید ، اما با این وجود ، همیشه به شرایطی که رد آن قرار دارید توجه کنید
  2.  از حرکت بر روی آب پرهیز کنید (در صورت امکان)
    دوباره ، این مورد هم ممکن است کاملاً واضح به نظر برسد – اما بسیاری از اوقات که رانندگی می کنیم ، روی خیلی موارد دیگر تمرکز داریم. زمان ، حفظ سرعت مناسب ، اطمینان از موقعیت لازم برای چرخش و خروجی های جاده ، داشتن آب و هوا و محیط مناسب در اتاقک خودرو، سر و صدا کردن بچه ها با حیوانات خانگی یا حتی بستن کردن کمربند ایمنی و در نهایت – متأسفانه – تلفن های همراه ما … بنابراین ، احتمالا این قاعده ساده را فراموش میکنیم.  مهم است که در  زمان باران (و همچنین پس از باران) مراقب مناطق بالقوه خطرناک باشید. به ویژه مناطقی که به دلیل پتانسیل جغرافیایی مستعد به طغیان یا جمع شدن آب هستند.
  3. حفظ کیفیت تایر
    یکی از بهترین روش های پیشگیری از هیدروپلانینگ با خرید لاستیک های مناسب که برای ماشین خود انتخاب می کنید شروع می شود. لاستیک های با کیفیت بالاتر هم آج بهتر و هم دوام بیشتری دارند – که به نوبه خود ، به حداکثر رساندن قابلیت پراکندگی آب برای مدت زمان طولانی کمک می کند ، در حالی که عمرمفید تایر بیشتر است و زمان تعویض لاستیک را به تاخیر می اندازد. صرف نظر از تایرهایی که انتخاب می کنید ، مراقبت از لاستیک ها نیز همچنان به همان اندازه مهم است. با فشار باد مناسب و همچنین بالانس و تراز ، اطمینان حاصل کنید که لاستیک در بهترین وضعیت خود قرار دارد
  4. عدم استفاده از کنترل کروز (Cruise Control)
    هیچ بحثی وجود ندارد که Cruise Control می تواند یک ویژگی بسیار مفید و کارآمد باشد ، خصوصاً در مسافت های خیلی طولانی. اگرچه این قابلیت به قدر زیادی راحتی تقریباً بی نظیری را در مسیرهای طولاتنی و خشک فراهم می کند ، اما برعکس در رانندگی هنگام باران یا جاده های مرطوب بسیار خطر ناک  است. درصورتی که اتومبیل شما شروع به هیدروپلان کند ، باید کنترل کروز را قطع کنید – این کار زمان زیادی می برد و باعث استرس و از دست دادن زمان برای کنترل فرمان خودرو خواهد شد. هرچه کمتر مجبور به انجام کار های متفرقه باشید و حواس جمع تری داشته باشید ، نگرانی شما کمتر خواهد شد و بیشتر وقت شما باید روی اقدامات مقابله ای مناسب تمرکز کنید

 

چگونه بدانیم اکنون هیدروپلان شده ایم؟

اگرچه ممکن است برای برخی بدیهی به نظر برسد ، اما ممکن است افرادی این پدیده را تجربه نکرده باشند.زمانی که خودرو دچار هیدروپلانی شود نشانه های زیر را دارد:

در ماشین شما احتمالاً احساس شلی می کنید و ممکن است خودرو شروع به انحراف به چپ یا راست کند
اگر Front Wheels Hydroplane باشد ، ماشین شما شروع به لغزش به سمت خارج از پیچ می کند
اگر  Back Wheels Hydroplane باشد ، قسمت عقب خودرو شروع به چرخش به سمت کنار می کند و ماشین را به یک طرف می لغزد
اگر All Wheels Hydroplane ، ماشین در یک خط مستقیم لغزش می کند
بسته به نحوه رانندگی و همچنین تفاوت کیفیت بین لاستیک ها ، رفتار ماشین شما متفاوت خواهد بود. این ویژگی ها متداول ترین سناریوهای هیدروپلانینگ هستند

 

اگر اتومبیل هیدروپلن شد چیکار کنیم؟

اگر در این شرایط قرار گرفتید ، مهمترین کاری که می توانید انجام دهید وحشت زده نشدن است! از دست دادن کنترل وسیله نقلیه خود ، به ویژه در یک جاده شلوغ ، کاملاً ترسناک است ، اما ما در کنار شما هستیم تا از تجربیات مان برای شما بگوییم “”چگونه می توانید کنترل ماشین خود را دوباره بدست آورید و با خیال راحت و با اطمینان از این وضعیت عبور کنید؟””

  • ترمز نزنید!
    این مهمترین چیزی است که باید به خاطر بسپارید ، اما می تواند اولین چیزی باشد که در حالی که “در لحظه” هستیم فراموش کنیم. که البته قابل درک است ، زیرا “ترمزها ماشین را متوقف می کنند.”  اما در این شرایط ترمز فقط وضعیت را بدتر می کند. هنگامی که در حال هیدروپلان هستید ، فشردن ترمز باعث می شود که خودرو کاملاً از کنترل خارج شود.در عوض ، پای خود را از روی پدال گاز بردارید.
    شتاب دادن به خودرو در هنگام لغزش نه تنها می تواند باعث لغزش بیشتر شما شود بلکه اگر لاستیک های شما مجدداً تماس خود را با سنگ فرش (سطح جاده یا آسفالت) برقرار کنند ، می تواند در هر جهتی که باشد باعث ترکیدن لاستیک شود. هنگامی که احساس هیدروپلن کردید کافی است پای خود را از روی پدال گاز بلند کنید – نه خیلی سریع ، نه خیلی کند.توجه: اگر هنگام وارد شدن به وضعیت هیدروپلن پای شما روی پدال ترمز بود ، سریعاً پا را از پدال ترمز بردارید.
  • منتظر بمانید تا ماشین دوباره به سطح جاده متصل شود
    احساس خواهید کرد چرخ های ماشین چسبندگی خود را در سطح جاده مجدد به دست آورده اند. اگر هوشمندانه عمل شود، هیدروپلانینگ یک روند طولانی نیست ، بنابراین فقط آرام بمانید و موقعیت ماشین خود را حفظ کنید.این نوع موقعیت ها می توانند از نظر احساسی و ذهنی کاملاً بر روی شما تأثیر بگذارند. ترشح زیاد آدرنالین ، وحشت ، ترس و … همه پاسخ های کاملاً طبیعی بدن هستند. پس از خارج شدن از وضعیت لغزش پیشنهاد می شود که در مکانی امن لحظاتی را برای به دست آوردن انرژی و آرامش خود سپری کنید

منبع: autoscopecarcare

اگر آج لاستیک های اتومبیل شما به حدی فرسوده شده است که رانندگی در سطوح مرطوب خطرناک است، فروشگاه اینترنتی آنلاین تایر در خدمت شماست. کافیست با تماس و دریافت مشاوره از مشاوران تخصصی ما، لاستیک های مناسب خودرو خود را با بهترین قیمت تهیه بفرمایید

پاسخ دهید

سیزده − 10 =

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید.