تفاوت اصلی بین لاستیک های رادیال (شعاعی – Radial ) و بایاس (Bias) در ساخت تسمه آنها است. در طول فعالیت حرفه ای، کارشناسان آنلاین تایر، در مورد تفاوت تایر های رادیال و لاستیک های بایاس سوالات زیادی را از مشتریان دریافت می کنند. بنابراین ، تصمیم گرفتیم که در طی یک مقاله جامع در پست امروز در مورد تفاوت این فن آوری های تایر بحث کنیم ، از جمله جوانب مثبت و منفی که هرکدام از لاستیک های رادیال و بایاس دارند

همانطور که در ابتدا گفتیم؛ تفاوت اصلی بین لاستیک های رادیال و بایاس در ساخت تسمه است. شکل آج آنها نیز گاها متفاوت بوده و منجر به تغییر در عملکرد تایرها می شود. در تصویر زیر نوع اسکلت بندی این دو مدل تکنولوژی را بررسی بفرمایید:

تایر بایاس و ویژگی های آن

لاستیک های شعاعی:
در تایرهای رادیال کمربندهای فولادی با زاویه 90 درجه هستند. این اسکلت بندی به دیواره کناری و آج تایر اجازه می دهد تا به طور مستقل عمل کنند. بنابراین ، انعطاف پذیری دیواره جانبی کم و تماس بیشتری با زمین وجود دارد.

لاستیک های بایاس:
در لاستیک های بایاس تسمه های نایلونی با زاویه 30 تا 45 هستند. کاربرد بیش از حد پلاستیک در این لاستیک ها ، دیوار کناری و آج را به هم متصل می کنند. ساختار داخلی سفت باعث تماس کمتری با زمین می شود و ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد هوای داخلی و رویه لاستیک شود.

 

لاستیک رادیال یا بایاس؟ مسئله این است…

جوانب مثبت لاستیک رادیال:

با رانندگی پر سرعت در بزرگراه و هنگام حمل بار دیر تر داغ می شود
تسمه های فولادی ساختاری سخت تر داشته و مقاومت را در برابر سوراخ شدن بیشتر میکنند
تماس یکنواخت با زمین سایش یکنواخت آج را ایجاد می کند
تماس گسترده تر این لاستیک با جاده، باعث می شود خودرو پایدار بماند و فرمان پذیری آسان تر انجام میشود

جوانب منفی لاستیک های رادیال:

ساخت کمربند فولادی بر کیفیت سواری تأثیر منفی می گذارد
اسکلت فولادی می تواند به دیواره جانبی آسیب برساند
صدای تایر (نویز) ساطع شده بیشتر است

تایر رادیال

جوانب مثبت تایرهای بایاس:

دیوارهای جانبی سخت تر به دلیل ساخت متقاطع اسکلت بندی
سواری نرمک تر علی الخصوص روی سطوح ناهموار
وزن کمتر لاستیک

جوانب منفی لاستیک های بایاس:

پوسیدگی سریع تر آج ها
مقاومت غلتکی بالا و در نتیجه افزایش مصرف سوخت
مقاومت در برابر چرخش که باعث از بین رفتن قدرت در هنگام پیچیدن می شود

هنگامی که در حال انتخاب و خرید لاستیک برای وسیله نقلیه خود هستید ، علاوه بر توجه به چیزهای دیگری نظیر اندازه مناسب نوع خودرو و … باید به تکنولوژی ساخت تایر ها هم دقت کنید.

بنا بر آنچه تا کنون بررسی کردیم، لاستیک های فن آوری رادیال باعث بهبود کارایی ، ایمنی ، راحتی سواری و همچنین دوام بسیار بیشتر تایر می شوند.

چرا که یک تایر با ساختار شعاعی (رادیال) دارای سیمهای فولادی است که در جهت شعاعی با زاویه 90 درجه کشیده می شود.  در نتیجه ، تایر از هر زاویه ای که باشد ، دیواره کناری انعطاف پذیر باقی می ماند و لاستیک ها با عبور ماشین از جاده به راحتی خم می شوند. در حالی که ، دیوارهای کناری و تاج یک تایر بایاس توسط همان ساختار لایه ای تشکیل شده است. این سیمها از زاویه 45 درجه به صورت مورب یا متقاطع از یکدیگر قرار می گیرند و بدنه قوی لاشه را ایجاد می کنند. در این صورت انعطاف کمتری حاصل خواهد شد

 

آنالیز دقیق تر تکنولوژی تایر بایاس و رادیال

قبل از بررسی توجه بفرمایید اصطلاح “تایر رادیال” و “تایر شعاعی” یک مفهوم است و هر دو این مفاهیم در عوام، شناخته شده می باشد

1. سایش لاستیک

بین بایاس و رادیال تفاوت قابل توجهی در طول عمر تایر وجود دارد. لاستیک رادیال به دلیل وجود دیواره های جانبی انعطاف پذیرتر ، پروفیل تخت گسترده تری را در حین حرکت به شما می دهد. در نتیجه ، به طور مساوی سطح جاده را می پوشاند. در نتیجه سایش یکنواخت انجام شده و به نسبت تایر بایاس که نقطه ای دچار سایش می شود ؛ عمر بیشتری دارد

2. بازدهی سوخت

لاستیک های شعاعی به دلیل انتقال نرم انرژی از ماشین به جاده ، موجب بهبود بازدهی سوخت شده و مقاومت کمتری در برابر چرخش لاستیک دارند.

3. مقاومت در برابر حرارت

لاستیک های رادیال مقاومت حرارتی بهتری دارند (دیر تر داغ می شوند). هنگام مسافرت با سرعت زیاد به دلیل استایل طراحی و نوع تکنولوژی ساخت ، گرمای کمتری تولید می کنند.

4. افزایش ایمنی

لاستیک های شعاعی دارای ردپای بزرگتر هستند ، این بدان معنی است که تماس لاستیک با سطح جاده بیشتر بوده و در نتیجه ، فاصله ترمز کمتر و چسبندگی بهتر است. این افزایش ایمنی را تضمین می کند. علاوه بر این ، در لاستیک های شعاعی فشار بر روی زمین در مقایسه با لاستیک های بایاس بسیار کمتر می شود و خطر سوراخ شدن را نیز کاهش می دهد.

5. آسایش

یک تایر رادیال دارای سیمهای تقویت کننده در امتداد محور چرخ است که به صورت موازی در اطراف آج تایر قرار دارد. دیوارهای کناری تایر رادیال از هر زاویه ای انعطاف پذیر هستند. این تکنولوژی سواری راحتی را فراهم می کند

6. هندلینگ

کمربند تاج فولادی در تایر رادیال, تغییر شکل تایر توسط نیروی گریز از مرکز در سرعت بالا را به شدت کاهش می دهد. در نتیجه ، در سرعت بالا لاستیک ثابت مانده و عملکرد هندلینگ بهتری خواهید داشت.

 

بهترین انتخاب با توجه به برنامه شما

  • ساختار بایاس- سفرهای کوتاه و استفاده غیر مکرر از خودرو .

در سرعت های بالا ، لاستیک های بایاس از نظر کشش ضعیف هستند ، زودتر فرسوده می شوند ، بیشتر مستعد داغ شدگی هستند و مصرف سوخت بیشتر است. بنابراین ، آنها برای وسایل نقلیه با موتور کوچک یا متوسط ​​که با سرعت نچندان زیادی ​​حرکت می کنند ایده آل هستند. آنها همچنین برای دوچرخه های سنگین مناسب خواهد بود.

 

  • ساختار شعاعی – سفرهای طولانی و استفاده منظم.

برای وسایل نقلیه قدرتمندتر ، به ویژه با سرعت بالا ، لاستیک های شعاعی به یک ضرورت تبدیل می شوند. آنها برای وسایل نقلیه اسپرت (خودروهای اتومبیل رانی)  و خودروهایی که دارای شاسی ایده آل هستند. این تکنولوژی امکان دستیابی به سرعتی در حدود 240 کیلومتر در ساعت را دارند.

پاسخ دهید

14 − 7 =

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید.